Svær vej gennem gebyrjunglen

For de fleste flyrejsende er det nok en selvfølge at gå direkte til indtjekningsskranken og aflevere kufferten ved ankomsten til lufthavnen. Men hos f.eks. Ryanair er det en luksus, der koster 60 kroner ekstra – hver vej. Indtjekning via internet er derimod helt gratis.

Det samme gælder hos mange selskaber, hvis man bestiller en flybillet ved et telefonopkald i stedet for at gå på nettet. Hos SAS ligger merprisen på mellem 75 og 400 kroner per person – alt efter om rejsen foregår i Danmark eller går til f.eks. USA.

Hvis man vælger at booke via internettet, skal man dog være opmærksom på, at man hos især Ryanair risikerer ”negativ aftalebinding”. Det betyder, at hjemmesiden er sat således op, at der automatisk er tilvalgt f.eks. rejseforsikring, som kan koste et par hundrede kroner. Det gælder, hvis man bestiller på Ryanairs hjemmeside, hvor betaling for at blive kaldt først om bord i flyet også er valgt på forhånd. Hvis ikke kunden er opmærksom og vælger disse poster fra, så tæller det med i den samlede regning.

En del danske charterbureauer har brugt ”negativ aftalebinding” på deres hjemmesider – men holdt op med det, da det blev påtalt af forbrugerombudsmanden.
”Negativ aftalebinding bliver desværre brugt i mange sammenhænge – og ofte til stor gene for forbrugeren, der dermed kan risikere at miste overblikket over, hvad han eller hun har købt eller tilmeldt sig i f.eks. et bestillingsforløb på internettet. Derfor glæder det mig, at de nævnte rejsebureauer har givet tilsagn om at ophøre med denne praksis,” sagde forbrugerombudsmand Henrik Øe.

(Politiken, d. 1. marts, 2008)

Skrevet af