Succes truer Gulf-selskaber

Illustration fra flightradar.com af luftrummet over Gulf-staterne.

Illustration fra flightradar.com af luftrummet over Gulf-staterne.

Stigende pres på luftrum og lufthavne i de fremgangsrige flyselskaber ved Den persiske Gulf betyder flere og længere forsinkelser.

Flyselskaber som Emirates, Etihad og Qatar Airways bliver i stigende grad offer for deres succes, viser ny rapport. Trioen kaldes MEB3 – Middle East Big 3.

Mens der i 2012 alene i luftrummet over De forenede Arabiske Emirater, UAE, var 741.000 flyvninger, forventes tallet i år at blive 885.000. Det viser tal fra International Air Transport Association (IATA). UAE omfatter bl.a. Dubai, hjemmebase for regionens største flyselskab, Emirates, og Abu Dhabi, hvis flyselskab er Etihad Airways.

Og allerede i 2020 forventes antallet af flyvninger i UAEs luftrum at nå op på 1,2 mio. om året, stigende til 1,8 mio. i år 2030, viser ny analyse fra CAPA, Centre for Aviation.

Emirates, det største flyselskab i UAE, er ved at færdiggøre sin nye hovedlufthavn, Al Maktoum. Fuldt udbygget får den kapacitet til 160 mio. passagerer om året – den nuværende hovedlufthavn i Dubai har plads til 75 mio. årlige rejsende.

Men antallet af flyforsinkelser vil som følge af det stigende antal flyvninger vokse – med mindre landene i regionen kan øge samarbejdet om luftrummet. I dag er luftrummet i Gulf-regionen et patchwork af nationale flyveledelser ligesom næsten halvdelen er afsat til militære flyvninger.

Det stigende pres på luftrummet får bl.a. MEB3-selskaberne til at begrænse åbning af nye ruter. Jo længere tid fly skal vente på at lande i f.eks. UAE-lufthavne, jo dyrere bliver det når de cirkler i holding.

Ny analyse fra det engelske konsulentfirma Oxford Economics viser, at en gennemsnitlig flyforsinkelser i regionen i dag er 36 minutter, primært pga. et overfyldt luftrum. Om ti år vil denne været steget til 59 minutter, hvis der ikke gribes ind, siger analysen.

”I Europa er man fleksible – civile og militære flyveledere samarbejder. Gulf-regionen har brug for en modsvarighed til Eurocontrol, der koordinerer luftrummet over Europa på vegne af 41 lande,” sagde Emirates’ koncernchef, Tim Clark, forleden under Dubai Airshow, og tilføjede, at Emirates ville have bestilt yderligere 100 Airbus A380 superjumbos, hvis der kunne skaffes plads til dem i Dubai International Airport. Emirates har bestilt 140 eksemplarer af A380.

Beregninger fra Airbus og Boeing viser, at Gulf-selskaberne de kommende 20 år vil bestille 2.400 nye passagerfly.