Stor kampagne skal tiltrække flere nordmænd

En række turismeaktører i Nordjylland går investerer ca otte millioner kroner i fælles markedsføring for at få flere norske turister til Danmark. En vigtig del af samarbejdet er den nye SAS-flyrute mellem Oslo og Aalborg.

Den nye flyrute med fem flyvninger om ugen, er til glæde for nordmændene, hvis interesse i at holde ferie i det nordjyske har været stigende de seneste år. Fra 2014 til 2015 var der en stigning på 7,4% i norske overnatninger i Nordjylland. Sammenlagt var der 880.000 norske overnatninger i 2015 i Nordjylland.

Et samarbejde mellem SAS, Global Connected, VisitNordjylland, Oslo Gardermoen, VisitAalborg, VisitDenmark og Aalborg Lufthavn vil med fælles markedsføring skaffe endnu flere turister til Nordjylland.

”Af de godt 2.6 millioner nordmænd, der hvert år overnatter i Danmark, er over en 1/3 i Nordjylland. Statistikken taler sit tydelige sprog: Nordmænd elsker Nordjylland, og nu bliver det endnu nemmere at komme hertil. Det er derfor vigtigt, at vi synliggør de muligheder, der er for norske turister, både hvad angår oplevelser og den lette transport hertil”, siger salgs- og marketingdirektør, Rikke Mølgaard.

”Turisterne tager på flere og kortere ferier. De rejser mere uden for højsæsonen. Og flere tager på citybreaks. Der er i forvejen mange nordmænd, der benytter færgen og kommer i bil, men den nye flyrute gør det muligt for et større antal nordmænd at tage på citybreak til Aalborg og Nordjylland uden bil.”, siger VisitDenmarks markedschef Peter Krusborg.