Spild af penge ved forsinkede flyrejser

flypassagerer-lufthavnEn række private virksomheder har gjort en forretning ud af, at flyselskaber ikke orienterer godt nok om adgangen til erstatning ved forsinkelser og aflysninger, men det kan være spild af penge, siger Forbruger Europa.

Flyselskaberne er ikke altid lige gode til at oplyse kunder om deres rettigheder ved forsinkelse og aflysning. Det fremhæver en rapport fra Forbruger Europa, som beskæftiger sig med klager på tværs af landegrænser. Rapporten konkluderer, at flyrejser er det, forbrugerne klager mest over, skriver finans.dk.

Lars Arent, chef for Forbruger Europas danske center: ”Klagerne går tit ud på, at passagererne ikke fik noget tilbud eller uacceptable tilbud, når deres fly blev aflyst”.

Det har resulteret i en række private virksomheder, som lever af at hjælpe flypassagerer med at hive penge hjem. Men Lars Arent opfordrer de utilfredse flypassagerer til at tænke sig om en ekstra gang: ”Mangel på kendskab til rettighederne gør, at de giver afkald på 20-30% af deres kompensation, fordi det er det salær, som virksomhederne typisk tager. Det er faktisk ikke vanskeligt at gøre brug af de klagemuligheder, der er”.

”Hvis man slet ikke gider bruge tid på det, eller hvis man skal til domstolene for at klage, så er det selvfølgelig bedre at få noget af kompensationen end slet ikke noget”, siger Lars Arent, som samtidig påpeger, at man skal læse vilkårene grundigt igennem, da der f.eks. kan være ekstra gebyrer gemt i aftalen.