Home Nyheder Sociale medier er ikke en salgskanal

Sociale medier er ikke en salgskanal

0
SHARE

En ny undersøgelse af ferieplanlægning er gennemført i 13 lande og giver interessante resultater om de sociale mediers betydning, når ferien skal planlægges. Undersøgelsen er gennemført af den internationale markedsundersøgelsesvirksomhed Text100.

Undersøgelsen viser, at de sociale medier har stærk påvirkning når det handler om planlægning og inspiration, fordi de har en vigtig rolle med udveksling af erfaringer. Men når tiden er inde til, at penge skal skifte hænder, ændrer billedet sig. De ferierejsende bruger typisk ikke de sociale medier som led, når der skal bookes fly, hotel eller billeje.

Undersøgelsen hviler på interviews med 4.600 rejsende fra lande som Australien, Kina, Frankrig, Indien, Malaysia, Sydafrika og USA. Hver af de interviewede havde været på mindst en rejse det forløbne år, eller havde planer om ferierejse i nær fremtid.

Yngre rejsende under 34 år var stærkt indstillet på at benytte Facebook for at få ferieidéer og 87% af dem har gjort det, mens halvdelen af de adspurgte benyttede andre medier som Pinterest eller Twitter til inspiration.

De holder også kontakt med de sociale medier under ferien – 68% ved brug af mobilt udstyr. Det var vigtigere end at bruge udstyret til fotografering (43%) eller tjek af nyheder (20%).

52% udsender fotos fra deres rejser og 24% skriver anmeldelser – hovedsageligt positive.

63% vælger feriedestination gennem personlig anbefaling fra familie og venner, mens 55% beslutter sig på basis af forskellige websites. Her er sites med anmeldelser de mest populære, fulgt af professionelle guide-sites.

Men når det kommer til booking, er de mere traditionelle metoder foretrukket. Online bureauers websites, rejsearrangørers websites er mest populære fulgt af direkte booking direkte på hotellernes eller flyselskabernes egne hjemmesider.