Skrotning af IC4 kan medføre DSB-konkurs

ic44“IC4 er ikke det værd, de er listet til i DSBs regnskab, og en ned- eller afskrivning af togene kan i yderste konsekvens føre til, at DSB ikke kan opfylde sine økonomiske forpligtelser”.

Sådan lød det fra transportminister Magnus Heunicke under et samråd i Folketingets Transportudvalg, torsdag.

”Jeg tvivler på, at disse tog kan udgøre en værdi på 4,5 milliarder kroner, for jeg tvivler på, at de kan opfylde det formål, de er købt til, nemlig intercitydrift”, sagde ministeren.

DSB har startet en ekstern undersøgelse af IC4 og IC2, som ventes færdig inden nytår, og ministeren venter, den vil medføre en markant nedskrivning af værdien.

”Hvis IC4 nedgraderes eller måske helt bortrangeres – de fleste håber på det sidste, mig selv inklusive – så er de ikke fire og en halv milliard kroner værd, men langt mindre. Hvis man ikke kan finde midler til at dække det underskud, så vil DSB ikke være solvent”, konkluderer Magnus Heunicke.

Han afviser derfor, at man blot kan skrotte IC4 og IC2, da det vil give et tab på 4,6 milliarder kroner, skriver ekstrabladet.dk.

”Hvis et statsejet selskab går bankerot, så hæfter samfundet Danmark for gælden. Så pengene skal findes.

Man kan jo lukke øjnene og håbe, at togene bliver væk. Men når man åbner dem igen, er de der stadig”.