Home Nyheder Scandlines havde et stærkt 2016

Scandlines havde et stærkt 2016

3
SHARE
Foto: Lars Sørensen.

Scandlines resultater overgik forventningerne i 2016 efter vækst i omsætning og fremgang i driftsresultatet i det år, der var præget af væsentlige investeringer og nye færger på Gedser-Rostock samt opgradering af havnefaciliteter.

De senere års investeringer på omkring 320 millioner Euro og driftsforbedringer har gjort Scandlines mere konkurrencedygtig end nogensinde. Omsætningen steg 2% til 470 millioner Euro i 2016. Scandlines trafik på Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden øgede omsætningen med 3% til 333 millioner Euro som følge af volumenvækst og trods moderat lavere priser, mens omsætningen fra Bordershops var uændret på 137 millioner Euro.

I 2016 transporterede koncernens færger i alt 7,6 millioner passagerer, 1,8 millioner biler og 0,6 millioner fragtenheder. På Gedser-Rostock steg fragttrafikken 16% og antallet af passagerer 10% efter indsættelsen af de to nye hybridfærger.

Lønsomheden blev forbedret moderat med en overskudsgrad på 38% efter forbedring af driftsresultatet før afskrivninger og særlige poster på 6% til 180 millioner Euro.

”Efter hårdt arbejde og betydelige investeringer har vi omdannet Scandlines fra en statsejet færgeoperatør med adskillige ruter til en specialiseret trafikmaskine på to højfrekvente ruter mellem Danmark og Tyskland. I dag er Scandlines en afgørende del af infrastrukturen i de centrale transportkorridorer mellem vore to lande og mellem Skandinavien og Europa,” siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

Scandlines forventer moderat omsætningsvækst og forbedret lønsomhed i 2017 baseret på kapacitetsudvidelsen på Gedser-Rostock og stabil drift på Rødby-Puttgarden, samt i koncernens bordershops.

3 COMMENTS

  1. Scandlines er efter min opfattelse stadig en af Danmarks mest samfundsskadelige virksomheder, idet de gør alt hvad de kan for at forsinke og helst helt standse at vi får den faste forbindelse over Femern, som vil være så kæmpestor en gevinst for hele det nordeuropæiske samfund, herunder i særdeleshed Danmark, Tyskland og Sverige. Jeg mener ikke, at Scandlines forbinder Danmark og Tyskland. Jeg mener, at Scandlines er en tragisk bremseklods for den økonomiske og sociale udvikling mellem Danmark og Tyskland. Scandlines er eksempel på kapitalfondstankegang, når den er allergrimmest.

  2. Tror nu nok enhver virksomhed vil beskytte sine investeringer, uanset hvordan strukturen i ejerskabet er sammensat. Jeg tror alle ser frem til at broen bliver bygget, dog burde den have været anlagt til Rostock….

  3. alle ønsker at tjene penge og rentabel exit fra sine investeringer. meget god ting, men så vidt jeg forstår, jeg forstår. innovation og udvikling på vegne af

LEAVE A REPLY