Scandlines får mere kapacitet

scandlines hybridRederiet har haft en begivenhedsrig sommer med masser af trafik på begge ruter mellem Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

”Vi havde en positiv udvikling i 2014, og vi kan glæde os over, at denne udvikling er forsat i første halvår 2015. Særligt på Gedser-Rostock ser tallene positive ud, hvilket er en god nyhed frem mod indsættelsen af de to nybygninger om nogle få måneder,” siger Scandlines CEO Søren Poulsgaard Jensen. Ruten har haft en fremgang tæt på 10% i biltrafikken og 5% i fragt.

Med plads til 460 biler eller 96 lastbiler mere end fordobler de to nye færger, M/F Berlin og M/F Copenhagen, kapaciteten: ”Vi satser langsigtet på ruten, også hvis en fast Femernforbindelse skulle blive en realitet. Det er et faktum, at man kan spare 150 kilometer ved at tage over Gedser-Rostock, hvis man skal til for eksempel Berlin,” siger Søren Poulsgaard Jensen.

De nye færger vil med to bildæk have hele fem baner til ind- og udkørsel. Trods fordobling af kapaciteten vil de nye færger, ligesom de eksisterende, blot ligge 15 minutter i havn.

Færdiggørelsen af de to nye færger er en investering på over 100 millioner euro på hvert skib. Arbejdet er inde i sin slutfase, og afprøvning af skibets systemer kører efter en fast plan. Det forventes at Berlin forlader værftet sidst i oktober og kan sættes i drift i november.

De nye færger skal erstatte M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim. For at sikre en stabil overgang har rederiet besluttet at beholde den tidligere storebæltsfærge M/F Kronprins Frederik som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden.