Home Nyheder SAS underskud på 1,2 milliarder SEK

SAS underskud på 1,2 milliarder SEK

1
SHARE

Koncernens omsætning faldt til 19.474 millioner svenske kroner mod 23.519 millioner i samme periode sidste år. Passagertallet faldt med 4,6% til 12,0 millioner og resultatet for halvåret blev et tab på 1.214 millioner mod et underskud sidste år i samme periode på 1.795 millioner svenske kroner.

 

Koncernchef Mats Jansson nævner i sin kommentar til regnskabet blandt andet, at hvis man justerer for effekten af askeskyerne, ville SAS have haft overskud i 2. kvartal i år.  ens kommentarer

 

”Askeskyerne og lukningen af luftrummet påvirkede andet kvartals resultat betydeligt. Vi er taknemmelige for, at det hårde arbejde med at informere kunderne er blevet bemærket og har bidraget til øget tillid til SAS. Trafikken nåede på et par uger normalt niveau men totalt påvirkedes resultatet negativt med cirka 700 millioner svenske kroner. Justeret for de negative effekter var resultatet blevet positivt med 464 millioner i andet kvartal”.

 

”I første halvår har vi sænket enhedsomkostningerne med 6,7% trods reduceret kapacitet og trods de kraftige trafikforstyrrelser. Vi ser eet stigende antal rejsende på Economy extra og Business og en rekordhøj belægning på især interkontinentale flyvninger. Det har bidraget til den platform vi behøver for at få en lønsom vækst. Vi genindsætter derfor nu et langdistancefly, som øger afgangene til Asien og USA og i Skandinavien øger vi antallet af afgange mellem hovedstæderne allerede fra september”. 

 

”Lige nu ser jeg tre udfordringer som de mest afgørende for at nå et lønsomt SAS: 

Bevare fokus og momentum i implementeringen af Core SAS. Fortsætte som førende på produkt og kvalitet og vokse lønsomt i takt med et marked, der stadig må bedømmes som usikkert”.

Skrevet af Flemming Juul

1 COMMENT

  1. Ja det siger af sig selv når man bliver pålagt at betale folks ferieophold og måltider i askeugen så er det da KLART at man kommer ud med underskud.. Jeg håber sandelig at SAS får alle disse penge tilbage af EU , hvis ikke så håber jeg at alle de andre flyselskaber som valgte at ignorere disse henvendelser fra deres passagere såsom norweigan Airfrance og Klm..FÅR EN TILSVARENDE BØDE…

Comments are closed.