Home Nyheder SAS-strid tager til

SAS-strid tager til

17
SHARE

Alt tyder på at de danske medarbejdere med et brev til politikerne, har fået sat ekstra fokus på de nedskæringer, som truer. Den danske stat ejer 14,6 pct. af aktierne i SAS. Socialdemokratiet mener at man er nødt til at sikre at København fortsat er et knudepunkt i SAS-trafikken – ikke mindst fordi det betyder i tusindvis af arbejdspladser. Venstre vil lade markedskræfterne fungere. Men grundlæggende synes der ikke at være enighed blandt politikerne om hvordan man vil forholde sig til situationen. Onsdag modtog transportminister Lars Barfod et brev fra den berørte fagforeninger hos SAS Danmark, men han har endnu ikke svaret.

 

Formanden for SAS, Fritz H. Schur, sagde torsdag til Børsen at "det kan blive den danske del af forretningen, der kommer til at holde hårdest for i forbindelse med de kommende besparelser". Chefen for SAS, Mats Jansson, har allerede meldt ud at produktionen i Danmark er den dyreste indenfor koncernen. "Vi er desværre kørt fast", siger Schur til Børsen.

 

SAS har afbrudt alle drøftelser med fagforeningerne. Det, der ligner en endelig afgørelse, vil nok først komme, når SAS holder et bestyrelsesmøde den 11. august forud for offentliggørelsen af kvartalsregnskabet den 12. august.

 

Skrevet af Givskov

17 COMMENTS

  1. Kanske på tiden att SAS Danmark førstår vad øverlevnad betyder. Jag kan mycket væl førstå Mats Jansson i hans resonemang kring den dyra produktionen i Danmark och Norge. SAS ær at the end of the runway och kan man inte lyfta då, ja då førstår alla åt vilket håll det lutar. Kanske CAU ær på væg mot sin sista strid i SAS? Låt oss hoppas på det bæsta!

  2. Det ser ut som de danske SAS ansette endelig har forstått at de ikke kan holde på å slåss mot SAS ved enhver anledning. De har truet og streiket i så mange år og når de innser at det ikke biter på SAS lenger begynner de å få panikk. La Sverige og Norge overta det meste og de dansker som er villige til å arbeide for konsernet er hjerlig velkommen ombord. Danskene er hyggelige men de må lære å tilpasse seg dagens virkelighet.

  3. Undskyldningerne for at afskedige i Danmark fremfor Sverige ligger i at det er billigere at afskedige en dansk medarbejder end en svensk.
    I Danmark har vi ingen “lag om änställningsskydd, som indebær
    bla.
    Turordning
    Vid uppsägningar på en arbetsplats gäller en turordning där huvudregeln är att den som är sist anställd blir uppsagd först. Vid lika anställningstid blir den som är yngre uppsagd före den som är äldre.
    Företrädesrätt
    Om du har varit anställd i sammanlagt mer än tolv månader under de senaste tre åren hos samma arbetsgivare och blir uppsagd på grund av arbetsbrist har du företrädesrätt till återanställning, om det uppstår behov av arbetskraft. Detta gäller under uppsägningstiden och därefter inom nio månader efter att din anställning upphört.
    TRR og TRS og AGE.
    Det er koldt og kynisk ligegyldighed med medarbejderne, og kun et spørgsmål om at hente mammon.

  4. Hej Leif. Tror du missede en vigtig pointe i debatten. Det handler ikke om at flytte produktion fra Dk til No, for som Mats Jansson også sagde i morgentv på STV4, så er både DK og No for dyre i forhold til Se. Så glæd dig ikke for tidligt.

  5. Er det efterhånden ikke åbenlyst, at samarbejdet om SAS, de skandinaviske lande imellem, er ude af trit med tidens tendenser?
    SAS er mere nostalgi end det er logik.
    Hvorfor ikke blive enige om at afvikle det nuværende selskab og starte individuelle luftfartsselskaber.
    Det er jo helt åbenlyst at SAS er mere svensk, end det er dansk, og at København opfattes som et yderområde mere end et trafikalt knudepunkt.
    Grunden til disse problemer er jo at mentaliteten er forskellig fra land til land, og at vi i DK ikke er så autoritærtro som fx. svenskere.
    Flyt endelig SAS til Sverige og lad da andre selskaber tage over. Cimber, Norwegian o.a. er velvillige nok til at tage en stor bid af kagen, og lur mig om ikke andre er klar til at tage over på bl.a. de oversøiske ruter!

  6. Hvis i går ind på børsen.dk og kigger på intervjun med CAU så forstår i lidt mere, fordi i forstår ikke noget af det hele.

  7. endu en tom trusel fra SAS..De ka bare flyt d hele til sverige og norge, så går d engang halvt år før de blir nød til drej nøglen.
    Det er også meget flot af venstre..hvordan kan de sige det er sas eget problem når det drejer sig om så store omfang af tab på arbejdskræft.
    De kan kun find ud af og være patriotisk når det gælder om og smid invandre ud…helt til grin.Lorte regering.

  8. På tide at ledelsen nu har indset at det er nye tider og det ikke hjælper med en svag ledelse som er styret af kammerateri og negative medarbejder som har formodet at styre firmaet med fagforeningernes hjælp gennem så mange år.

    Der har været gode ledere i SAS som er gået imod strømmen, men de er alle blevet tvunget til at stoppe eller skifte jobprofil. Den eneste fejl disse gode ledere gjorde var bare at få de tunge og negative medarbejde til lave lige så meget som alle de andre gode medarbejder . Og foreningerne har været så blinde og manipulere af netop denne gruppe. Regnskabets time er kommet

  9. Det er jo ikke unaturligt at den gamle landskamp tages frem, når svenskerne nu skal tilbageerobre SAS. Problemet er jo bare, at hvis SAS igen bliver Svensk Alt Sammen, vil nordmændende med glæde slippe SAS og flyve med Norwegian og danskerne vil med glæde slippe SAS og flyve med CimberSterling. Altså er SAS igen et lille regionalt selskab i Sverige. Intercontinentale ruter nedlægges osv. Måske er det denne gang det gamle hæderkronede selskab endeligt skal opløses. De har endnu aldrig kunnet præstere et overskud under de frie markeder, selv ikke i de gode år. Det gør ondt, men måske er det nu man skal lukke endeligt ned for det fælles nordiske, som vel alligevel altid har været ret svensk.

  10. Sig mig lige, hvor lidt har I fattet af det hele? Den danske kabineforening var den eneste, der tilbød op til 12% af lønnen til SAS. Det valgte SAS så at takke nej til, da der på forhånd ligger en overordnet plan for hele koncernen. En plan, meget få sikkert kender! Det var hele tiden meningen, at forhandlingerne skulle bryde sammen, så SAS-ledelsen fik mulighed for at gå videre med planerne. Måske Jansson skulle lære lidt om, hvordan man forhandler i Danmark – ja, selv i Norge! Nordmændene i SAS er dyrere end SAS i Danmark, så pas nu lidt på med profetierne og ønskerne. De kan meget nemt ramme jer også. Og danskerne har nok betalt mest i denne omgang i form af 225 cabin crew (de yngste, selvfølgelig), der er blevet afskediget. Hvor mange har SAS Norge smidt ud? Ingen!!
    Så tag og pak jeres skyts sammen og se i stedet hvordan det går i Sverige. Hvis dét er fremtidens SAS – gennemsnitsalder på 50+, 8 cabin crew på langruterne (=dårligere service til kunderne), social dumping og ellers bare lade stå til, fordi ledelsen for alt i verden skal have skovlen under de “jävla danskere” – så siger jeg bare: Hav det så kjempe hyggeligt.

  11. Leif.
    Det kræver også nogen gange at der er nogen der tør sætte foden ned og sige stop, i har kan jo godt lide det sasdk trumfer igennem når det går godt for sas, men nu trykker de jer på maven så er det danskernes skyld det hele.
    Hvis ikke det havde været for sasdk, gjorde i nok rent i HELE flyveren selv, og selv smurte mad i flyveren, uden løn.
    Men der er altså folk der har familier at forsørge derude, og som du nok ved er Danmark ikke et billigt sted at bo, og det bliver tydeligvis ikke billigere med tiden.
    Kan godt være det er billigere at flytte sas til Sverige, men det er nok smartere at ha dem der hvor trafikken er ???

  12. ja-flot-Mats janssons lønstigning-fra 8 mil til 15 mil–og vi andre ska gå ned 6% eller mer–hvem tjener pengene?????

  13. I think politicians should keep out of the problems of SAS, it is unfair competition if the state helps or supports SAS.
    Other Airlines do not get help or support, so why should SAS.
    When Sterling was announced bankrupt, with the loss of many jobs, who helped Sterling, I can tell you who….no-one. Cimber came in and has employed a number of pilots and crew, but many pilots and crew are still out of work, who helped them..No-one.
    Of course if SAS collapse,then far more jobs will be lost, than when Sterling collapsed, but it is up to the leaders of SAS to fix this problem, that is why they get such huge pay packets, if they can not fix it, then fire them and get someone in who can.
    If the costs are too high in DK, then it makes sense to move production, alternatively, the leaders of SAS can influence DK to lower the costs and make it a more viable country to use for production.

  14. Til Leif og Dan. Hvis SAS rykker hovedparten af deres trafik til Sverige/Norge har de taget sidste spadestik i deres egen grav. Sverige/Norge bliver aldrig knudepunkt for nordeuropa. Så hvis trafikken rykker nordpå forsvinder kunderne fra nordtyskland, Polen og baltikum. Kunderne der gider nemlig ikke flere 1½ til 2 timer nordpå for at flyve til frankring spanien italien med mere. Så bliver SAS et “indenrigs” selskab for Sverige og Norge med enkelte ruter til resten af europa som man vil kæmpe med at fylde op. Knudepunktet vil så enten rykke til Hamburg eller Berlin eller andre selskaber som Lufthans vil starte flere aktiviteter op i københavn og tage endnu flere andele fra SAS. Jeg siger ikke at der ikke er ting der skal rettes til for det skal der. Især på administrations og ledelses niveau hvor man i sas er over repræsenteret i forhold til andre firmaer. Men det er jo altid der fyringerne og lønnedgangene kommer sidst…..

  15. SAS ledelsen kan bare komme med tomme trusler om at flytte produktion fra CPH til STO, men der ER tomme trusler.

    Det er nu en gang sådan at et flyselskab SKAL flyve der hvor passagerene er, og ikke hvor man ville ønske at de var, men gør det endelig, CPH trænger til lidt farve i stedet for de hvide SAS fly, nå nej Lufthansa er jo også hvide 😉

  16. Nemlig der er ingen der gider at rejse til Stockholm for at rejse videre til Spanien, Men hr Jansson tror at de er jordens center selv om det ligger helt galt. CPH er den eneste logiske hub for SAS. Kortere flyvetid, og ca 3,5 milj passager 1 time fra lufthavnen i bil. Nej Hr Jansson du skal nok ikke arbejde hos et flyselskab ikke i et skandinaviskt. Jeg arbejder ikke for SAS men det er ikke godt for vores lufthavne hvis SAS forsvinder.

  17. DROP DET PLADDER, DET ER VEL STADIG LEDELSEN DER HAR RETTEN TIL AT LEDE OG FORDELE ARBEJDET, DE ER SAT PÅ JORDEN TIL AT FÅ OVERSKUD TIL ÆKTIONÆRENE, MAN KAN VÆRE NØD TIL I KRISE TIDER AT JUSTERE I ARDEJD´S STYRKEN, DET ER DER VEL INTET NYT UNDER SOLEN I ????, ANDRE FÅR EN FYRE-SEDDEL OG SLUT, I SAS SKAL MAN HAVE “SPECIEL” BEHANDLING, SOM EN SKREV FORNUFTIGT !!!DE SMÅ ÆNDER PÅ GADEN SOM NOGLE AF OS KAN HUSKE FRA FORRIGE ÅRTUSINDE ER DØDE !!! ENDGANG NÅR MAN LANDEDE MED SAS I CPH BLEV DER SPILLET WONDELFUL COPENHAGEN, DEN TID ER OCH SÅ FORBI………..!

Comments are closed.