SAS skal spare endnu mere

SAS havde flere passagerer, men igen et stort million-underskud i seneste kvartalsregnskab, der kom i dag. ”Selv om SAS stationerer ni fly i London og Malaga, vil vi altid være skandinavisk-baseret,” siger den øverste danske chef.

SAS fordobler det nuværende spareprogram, der løber til år 2020. Nu skal der spares 2,3 milliarder danske kroner. SAS har over 200 spareinitiativer klar – de vil formentlig også koste arbejdspladser.

I regnskabet for årets første kvartal fik SAS et underskud på 320 millioner svenske kroner. I kvartalet forinden tabte selskabet 556 millioner svenske kroner. Dermed har SAS samlet det seneste halvår haft underskud på 668 millioner danske kroner.

Omvendt steg omsætningen i samme periode til 18,8 milliarder svenske kroner mod 17,2 milliarder svenske kroner i samme periode sidste år.

Og SAS koncerndirektør for driften, danske Lars Sandahl Sørensen, siger til TV2 News, at SAS i hvert fald kan glæde sig over 300.000 flere passagerer end i samme kvartal sidste år.

Omvendt medgiver han, at SAS er under hårdt pres fra bl.a. lavprisselskaber som Norwegian, Ryanair og easyJet. Alene i Københavns Lufthavn, SAS hovedlufthavn, havde de fire største lavprisselskaber, Norwegian, Ryanair, easyJet og Vueling, sidste år over 30% af passagererne.

Første flyvninger fra nye baser

Bl.a. som følge af denne konkurrence åbner SAS i år de bebudede baser i London og Malaga; det skal give SAS ca. 30% lavere omkostninger for at kunne konkurrere med lavprisselskaberne. De første flyvninger fra de to nye baser uden for Skandinavien forventes at begynde i årets vinterprogram.

For at øge sine indtægter vil SAS atter forhøje aktiviteterne i sit EuroBonus program, der i sidste kvartal fik yderligere 300.000 medlemmer og som indenfor kort tid passerer fem millioner medlemmer.

På minussiden for SAS noterer selskabet i sin seneste regnskabsmeddelelse, at priserne på flybrændstof er steget 40% i forhold til sidste år. Som tommelfingerregel er et flyselskabs udgifter til flybrændstof omkring 25%.

I kommentarerne til regnskabsmeddelelsen lufter SAS koncernchef, Rickard Gustafson, også bekymring over den foreslåede svenske luftfartsskat: ”Den vil have minimal effekt på miljøet og skade den svenske økonomi, fordi færre internationale passagerer vil flyve til Sverige,” forudser Rickard Gustafson.

Standby.dk har i morgen interview med SAS koncerndirektør for driften, Lars Sandahl Sørensen.