Home Nyheder SAS sælger Cimber

SAS sælger Cimber

2
SHARE

SAS sælger sit datterselskab Cimber A/S til irske CityJet, der allerede flyver for SAS. Formand for Cimber A/S største fagforening siger, at det er trist at Cimber er solgt, men glædeligt at de danske arbejdspladser beholdes.

”Det er ærgerligt, at Cimber A/S ikke mere er et skandinavisk flyselskab, men trods alt glædeligt, at vi beholder arbejdspladserne i Danmark og dermed sikrer de ansatte ordentlige arbejdsvilkår. Vi ser frem til et godt samarbejde med Cimber A/S nye ejer.”

Det siger formand for Flyvebranchens Personale Union, Thilde Waast, i dag til takeoff.dk i forbindelse med nyheden om SAS salg af Cimber A/S til det regionale irske flyselskab CityJet. FPU er største fagforening for de ansatte i Cimber, hvor FPU organiserer selskabets piloter og kabineansatte.

Det nuværende Cimber A/S opstod kort efter konkursen af Cimber Sterling i 2012 – selve Cimbers historie går tilbage til 1950, da det hed Cimber Air.

SAS meddelte i dag, at det har solgt Cimber A/S og 11 af selskabets CRJ900 regionale jetfly til CityJet.

”Frasalget af Cimber er en del af SAS strategi om at lade eksterne operatører håndtere regionaltrafik,” oplyser SAS.

Når salget er gennemført med udgangen af denne måned, bestiller CityJet op til ti fabriksnye CRJ900, som skal anvendes i produktionen for SAS. De nye fly hos CityJet skal formentlig udfylde det hul, SAS får i sin regionaltrafik, når samarbejdet med danske Jet Time udløber til efteråret efter ønske fra Jet Time, der ikke kan få økonomi i den del af sin forretning ved at flyve for SAS med ATR-propelfly.

SAS, der tidligere har været medejer af daværende Cimber Air, købte i februar 2015 Cimber A/S ”for at få tilgang til en specialist inden for regionalflyvninger og opbygge en fleksibel produktionsplatform. Cimber flyver regionale flyvninger på vegne af SAS i Skandinavien og Nordeuropa med SAS-ejede CRJ900-fly.”

Salget af Cimber er led i forenkling af SAS produktionsplatform, hvor SAS selv producerer de store trafikstrømme med en næsten ensartet flåde, mens de mindre strækninger håndteres af samarbejdspartnere. Gennem denne strategi kan SAS optimere driften og løbende tilpasse produktionen til mængden af trafik. CityJet er en af SAS strategiske samarbejdspartnere, som siden sidste forår har fløjet otte CRJ900 for SAS gennem et wet lease samarbejde, oplyser SAS.

”Salget af Cimber er i linje med vores strategi om at forenkle og fokusere på SAS egen produktionsplatform. Takket være synergier mellem CityJet og Cimber sænkes produktionsomkostningerne yderligere, hvilket er en forudsætning for at opretholde og udvikle regionale ruter,” siger SAS koncernchef, Rickard Gustafson.

Aftalen mellem SAS og CityJet indebærer en ny seksårig wet lease-kontrakt med CityJet samt en forlængelse af den nuværende wet lease aftale med tre år. Sammenlagt vil SAS have kontrakt på 22 CRJ900 fly fra CityJet efter salget af Cimber.

”Vi glæder os til at byde Cimbers medarbejdere velkomne til CityJet-familien, som består af 870 medarbejdere, hvoraf næsten 200 allerede er baseret i den nordiske region,” siger Pat Byrne, bestyrelsesformand i CityJet.

SAS 11 CRJ900 vil blive solgt i perioden fra februar 2017 til midten af 2017. Ved salget vil flyenes vedligeholdelsesmæssige status blive vurderet, hvilket vil påvirke realisationsresultatet. CityJet vil få leveret ti fabriksnye CRJ900 fra andet halvår af 2017 til starten af 2018 som erstatning for SAS tidligere CRJ900, oplyser SAS.

Cimber A/S har ifølge sin hjemmeside 12 CRJ900 jetfly og flyver til over 50 destinationer, primært i Nordeuropa med to mio. passagerer om året.

2 COMMENTS

  1. Ærgerligt at det ikke er et skandinavisk selskab der overtager Cimber, så som Widerøe, BRA eller DAT??!!

    Men sådan er dagens udvikling desværre

  2. Ja, nu er det et irsk selskab med et ry der om muligt er endnu værre end Ryanair… man kan undre sig over at SAS der går så meget i kamp mod Norwegian og Ryanairs metoder selv benytter sig af et flyselskab som City jet!

Comments are closed.