Home Nyheder SAS lukker Stavanger-Houston og åbner aftenrute fra CPH til New York

SAS lukker Stavanger-Houston og åbner aftenrute fra CPH til New York

2
SHARE
Eivind Roald.
Eivind Roald.

Reducerede aktiviteter i olieindustrien har givet SAS markant nedgang i rejserne mellem Stavanger og Houston. Derfor er der ikke længere tilstrækkeligt fundament til at bevare niche-ruten.

”Ruten var et udspring af kreativ og konstruktiv produktudvikling mellem SAS og kernekunder i olieindustrien, og vi har givet den et grundigt forsøg det seneste år. Desværre må vi konstatere, at nedgangen i branchen også påvirker os, hvorfor vi flytter flyet til København-New York, hvor markedspotentialet er væsentlig bedre lige nu”, siger koncerndirektør Eivind Roald.

Ruten til Houston betjenes for sidste gang fra Stavanger den 23. oktober og retur med ankomst den 24. oktober.

Den nye aftenafgang mellem København og New York flyves for SAS af selskabet PrivatAir med den specialbyggede Boeing 737, som det seneste år har fløjet Stavanger-Houston.

”Vi er glade for at kunne tilbyde denne aftenafgang, som er særlig attraktiv for rejsende, der ønsker at bruge en hel dag i København eller New York forud for rejsen”, siger Eivind Roald.

I dag flyver SAS dagligt mellem København og New York midt på dagen. Den nye afgang vil også afgå dagligt – undtagen tirsdage – kl. 18.25 fra København og retur fra New York kl. 22.55. SAS vil i 2016 tilbyde mere end 60.000 ekstra sæder mellem København og New York – en vækst på 25%.

PrivatAirs Boeing 737 vil frem til årsskiftet udelukkende vil være med 44 Business-sæder. Derefter ændres kabinen til 20 Business-sæder og 66 Go-sæder.

SAS ændrer flytypen mellem København og Stavanger fra CRJ900 til Airbus 320 og 321 på flere afgange, så antallet af sæder øges med 20%.

2 COMMENTS

  1. Det afgørende for den hovsaløsning bliver, hvad de kan få for de 80’er-agtige sæder, der ikke er flatbed og dermed ikke et longhaul business produkt i 2015. Har man prøvet både sådan et produkt og ægte flatbed, ved man, at forskellen på sovekomforten er stor. Det bliver også interessant at se, hvordan det lille fly brændstofmæssigt klarer udturen, hvor der traditionelt er modvind.

  2. En anden ting der bliver interessant er om der til sommersæsonen kommer en stor Airbus på ruten igen? Eller den lille maskine skal flyve fast fremover?

Comments are closed.