Home Nyheder SAS får ny base med fem fly i Irland

SAS får ny base med fem fly i Irland

7
SHARE

Der skal ikke flyves fra irske lufthavne, men fra London og en spansk lufthavn, som endnu ikke er besluttet. Efter bestyrelsesmødet blev personalet underrettet i aftes i Stockholm.

Så er det en kendsgerning. SAS udflytter en del af sin europæiske trafik til en ny base i Irland og flyver derefter med formentlig fem fly efter de gældende regler i Irland, men selve trafikken udgår fra London og fra en spansk lufthavn. Favorit er Barcelona, men det er endnu ikke bestemt.

Planen blev luftet på Intranet for nogen tid siden for alle ansatte, og i går valgte ledelsen at underrette om bestyrelsens endelige beslutning ved et aftenmøde i Stockholm.

Selve udflytningen og starten med nye ruter – eller flyvning på bestående – er planlagt til efteråret. Det sker ud fra ønsket om- og behovet for at nedsætte omkostningerne. SAS lægger vægt på over for personalet, at der bliver tale om en udflytning af en del af trafikken fra de tre skandinaviske baser i København, Stockholm og Oslo, Ikke en udflagning, som kendes fra skibsfarten og leder tanken hen på asiatisk lavtlønnet personale.

Efter hvad takeoff.dk erfarer, vil personalet, som flyver fra London, være underlagt de engelske løn- og arbejdsforhold – ikke de irske selv om hovedbasen er i Dublin. Det samme med ruter fra Spanien.

I første omgang bliver der ikke tale om langruter

SAS har endnu ikke udadtil oplyst yderligere om nyskabelsen, ligesom fagforeningerne har været bemærkelsesværdigt tavse.

 

7 COMMENTS

  1. Det er jo vores politikere der driver SAS ud i det her. Hvis man kunne finde en ordning ala den der findes for skibsfarten var vi aldrig havnet i den situation. Måske Norwegian heller ikke havde set det nødvendigt med alle mulige og umulige krumspring.

    Det korte af det lange er at SAS er nød til at følge med, uanset om de vil det eller ej.

  2. Jeg syntes at SAS skulle flytte hele administrationen og direktionen til Irland istedet for nogle få fly, på den måde så kan der spares mange flere milliarder mens man stadigvæk beholder sit skandinaviske tilbud til de skandinaviske rejsende, som man alt andet lige bør tænke på hvis man ønsker at differentiere sig med eks Norwegian og andre lavprisselskaber.

  3. Regel-shopping og sosial dumping!
    – Hvor er nå all hylingen mot Norwegian fra SAS-ansatte? Noe så ynkelig og pinlig. Ikke nok med at SAS har hudflettet Norwegian i alle år, men for å gjøre farsen komplett, så kopierer de Norwegian til punkt og prikke. I stedet for iallefall å forsøke, og være litt innovatieve. Karakter: stryk.

  4. Mine første tanker efter jeg læste dette:

    – har SAS ikke problemer nok med jævnligt at skulle forhandle overenskomster i 3 forskellige lande? Nu kommer der så et 4. og evt. 5. dertil! Gør det det nemmere for SAS?

    – Forventer/håber man at skandinavisk personale melder sig til at arbejde ud fra de nye baser til lavere løn?

    Hvis ja:
    – skal de så flyves frem og tilbage fra Skandinavien, hver gang de skal til/fra arbejde?

    eller

    – håber/forventer man, at de bosætter sig lokalt?

    hvis nej:

    Håber/forventer man at finde lokalt personale, der sendes på sprogskole for at lære et skandinavisk sprog?

    – sidst men ikke mindst, vil dette tiltag gøre SAS mere eller mindre interessant for et evt. salg i fremtiden?

    Dette blot en hurtig brainstorming, på det jeg synes er en trist udvikling.

    Hvis man blot gør det for at konkurrere med lavpris selskaberne, så skal man huske at tilbyde samme produkt, dvs. tage tillæg for bagage, check in i lufthavnen, mad og drikke osv.
    Man kan ikke opnå samme billetpriser, ved blot at spare på personale omkostninger.

    Er spændt på den videre udvikling.

  5. Det er så sandelig på tide, at SAS indser at glorie og fordomstider ikke rækker ind i fremtiden. Anno 2017 og selv tidligere er konkurrencen på flyruter ben hård, der yderligere manifesteres af den her givende oplysning, at masser af nye flyruter over Atlanten iværksættes.
    Uanset om man kan lide det eller ej eller synes det er unfair ja så rejser folk i stor stil ud fra prisbevidsthed ikke mindst på de korte distancer. Endeligt har SAS set kendsgerningerne i øjnene og handlet derefter.

Comments are closed.