Home Nyheder SAS-ansatte raser over kantinenedskæring

SAS-ansatte raser over kantinenedskæring

30
SHARE

Der er kold luft mellem SAS Danmark og fagforeningen CAU, som organiserer de ansatte i kabinerne. På sin hjemmeside skriver CAU således, at det synes nærmest umuligt at få genoptaget de sammenbrudte spareforhandlinger med SAS-ledelsen. Således har dert ifølge CAU, kun været muligt at gennemføre et enkelt møde siden forhandlingssammenbruddet. Og ved dette møde stillede SAS-ledelsen, ifølge CAU, ”ikke med beslutningstagere på det niveau, hvor forhandlingerne hidtil har været ført”.

 

Dertil kommer at SAS har besluttet at lukke kantinen for det flyvende personale i weekender og aftentimerne. En beslutning som CAU kraftigt misbilliger, og mener slet ikke kan tages ensidigt af SAS-ledelsen.

 

” Cabin Crew, er på grund af arbejdets art, i modsætning til det administrative personale, ikke i stand til at medbringe en ”madpakke”, som kan indtages når der ikke er spisemuligheder på arbejdspladsen. Ud over dette, er Cabin Crew normalt under et tidspres (der er jo nogle fly der skal af sted til tiden), og dette gør at det sjældent er muligt at bevæge sig langt væk fra basen, for at finde et sted at spise” fortæller foreningen på sin hjemmeside.

 

Og herefter skærpes tonen:” Udover det rent arbejdsmiljømæssige i denne sag, vil CAU påpege at risikoen for forsinkelser af fly stiger, hvis der ikke længere er spise mulighed på basen, og Cabin Crew derfor må bevæge sig over i terminal tre for at kunne spise. Vi vil tro, at med blot en enkel forsinkelse, vil hele den besparelse som SAS har beregnet sig være forsvundet”.

Skrevet af Christian Peschardt

30 COMMENTS

  1. ER DET IKKE LIDT HYSTERISK AT LAVE EN SAG UD AF AT MAN LUKKER EN KANTINE AFTEN OG WEEK-END, DER ER VEL CREW MAD OMBORD ? JEG HAR SELV VÆRET I STERLING I MANGE ÅR UDEN KANTINE ORDNING, IØVRIGT VILLE DET MÅSKE ENDA PYNTE PÅ NOGLE AT DE IKKE HAR ADGANG TIL MAD KONSTANT…..! VI LÆRER JO PÅ VORE EMG. KURSER AT ET MENNNESKE KAN LEVE 3 DØGN UDEN VÆSKE OG 14 DAGE UDEN MAD, MAN KAN VEL ALTERNATIVT KØBE EN SANDWICH OMBORD EL. I CPH, STO,FBU LUFTHAVN, DER FINDES JO NETOP DERFOR DIÆT-PENGE, PERSONALET PÅ “JORDEN” MÅ DA TIT GÅ I 7 ELEVEN, HVAD ER PROBLEMET…? ØNSKER KABINEN I SAS AT ALLE I SAS KONCERNEN KOMMER PÅ DAGPENGE….? 2/3 DELE AF JORDENS BEFOLKNING SULTER….! DENNE DISKUTION HAR IKKE GANG PÅ DENNE JORD, NYD DEN TID DER ER GÅET GODT OG LÆR AT SE FRENAD, VI ANDRE KUNNE IKKE FÅ RABAT I KANTINEN SOM SAS KONNE (RØNNEBÆRERNE ER IKKE SURE), MEN GRATIS UNIFORM DIÆTER GODE HOTELLER FEDE DISTINATIONER MED NIGHT-STOP, HOLD NU FØR DET GÅR HELT GALT…! MVH HELD OG LYKKE !!!!! OG GO´ SOMMER !!!!

  2. Jeg kan kun tilslutte mig Tobias’ synspunkter. Hele industrien kæmper med næb og kløer for at klare sig gennem den værste krise i de seneste 60 år. Og så sidder CAU og græder over at den onde, onde SAS-ledelse vil spare lidt på kantinedriften. Helt ærligt!! Det er som min søn på fem år der folder armene over kors i surhed, når han ikke må få vingummi inden aftensmaden!! Kære SAS-kabine, kan I slet ikke selv se hvor super flov Jeres optræden er???

  3. Spareforslag til SAS.
    Fjern dog den dyre crewmad fra alle fly – når de nu alligevel ikke har spisemulighed ombord???

  4. Kjære CAU

    Dere kommer til å gjøre slik at alle i SAS mister jobben. dere har noen så sære meninger at jeg vet ikke hva jeg skal si. kunne bare ønske at SAS DK ikke hadde vært en del av SAS, da hadde vi andre klart oss mye bedre og vi hadde kanskje klart å komme oss ut av krisen vi nå er i.

    Igjen SKJERP DERE CAU, jeg blir flau over å ha dere som kolleger!!!!

  5. Beklager CAU ni har ingen stötte eller sympati från Norge eller Sverige håper at SAS DK mister så mycket flyglinje at ni blir en liten gruppe i SAS Konsernet !

  6. Kan I se hvor det bærer henad CAU..det kan vist ikke være medlemmernes mening, men mere CAU som skal berretige deres eksistens. Kom nu ind i 2009 folkens, kik fremad og ikke tilbage, hvad er alternativet??
    Norwegian, Transavia, Easy – der vil I vel ikke arbejde og Lufthansa, BA mfl. vil ikke tage denne slags ikke foraringsvillige medarbejdere ind – det skaber KUN uro og ikke udvikling og sikring af jobs.

  7. CAU you are unbelieveable ! 🙁 Time has changed and dont blame it on how flights is scheduled.

  8. CAU må snart handle ud fra realiteten. SAS konkurrerer mod flyselskaber med en langt sundere omkostningsstruktur – der ikke er bundet af ufleksible aftaler med fagforeninger. I forbindelse med seneste overtallighed blev SAS nød til at skille sig af med 250 af de unge, friske og motiverede CC med lønninger på omkring 20 TDKK per måned. Tilbage sidder SAS med ældre, forkælede og knapt så smilende personale med højere sygefravær til omkring 35 TDKK per måned. CAU, især bestyrelsen, har tydligt vist at de ikke tænker på SAS langsigtede konkurrencedygtighed – men blot på deres egne lønninger, pensioner og opsparede kompensationsdage. At opnå en samarbejdskultur mellem ledelse og fagforening virker til at være en utopi når de samme mennesker sidder og forhandler med hinanden år efter år. Når det er sagt tror jeg ikke det er lukning af kantinen i weekender der skal redde SAS – dette kan jo åbenbart vise sig at være dyre penge at spare. GateGourmet sidder sikkert tilbage og jubler over de kommende uplifts 🙂 At gøre ovenstående sag til en landskamp er lidt latterligt – så kan man jo også begynde at grine af 3-2-2 aftalen der tilsikrer at der skal norsk besætning på langrutefly ud af københavn. Den tror jeg gerne både SAS og CAU vil ha ophævet, men her er de norske fagforeninger nok ikke enige. Ekstra omkostninger i form af passiv flyvning, hotelovernatninger etc som selskabet gerne ville af med. Normændende ville nok sige at en aftale er en aftale, men der lå også en aftale omkring kantinens åbningstider.

  9. Børnehave,,, er vel det rette ord, alene ordlyden i det der står er på et niveau hvor man må undre sig over at der her tales på vegne af folk der arbejder for et firma der kæmper for overlevelse, ja selvfølgelig skal der være rimelige vilkår men tro mig efter mere end 27 år at have arbejdet med selskaber overalt i verden så behøver i ikke pibe men nok mere skamme jer

  10. Hallo.. Tobias.. du er da for langt ude. Hvorfor tror du at 89% af dem der arbejde i Sterling syntes det var en dårlig arbejdsplads?? Fordi Sterling var monster ligeglade med deres medarbejders ve og vel. Du lyder som en af dem der har søgt ind i SAS rigtig mange gange og fået afslag på afslag, og er nu blevet en rigtig bitter mand. Kom igen – en kantine hvor mennesker der arbejder i op til 12-14 timer kan side ned i sølle 30 min. og spise noget mad er sgu da ikke for meget for langt. Til alle jer andre – fokuser da lige engang på kernen af problemet her, nemlig at det handler om en “break/pause” og lad være med at lade jer rive med af alle mulige forestillinger om hvordan og hvorledes i tror det er i SAS. Mvh en ansat i Thomas Cook.

  11. Crewmat ombord? inte alltid och när den är där är den knappt ätbar.Därmed inte sagt att jag håller med CAU.

  12. I ved jo ikke hvad i taler om, SAS kabine har på mange ture ikke lastet crewmad som os i cockpittet, de er hele tide på farten med korte turnarounds og flyskift, derfor indførte SAS madpause mellem 2 flyvninger, hvor kabinepersonalet kunne smutte over i kantinen og få en bid brød i ro og fred. Det kan jeg godt onde dem, på 12-14 timers arbejdsdage hvor de ikke kan slappe af på noget tidpunkt. Tro mig at Kabinen i SAS har fået lov at arbejde for føden de senere år, så giv dem lige en chance..

    MVH. En kollega med 4 striper…

  13. Dansk SAS personal är alldels för bortskämda, de får väl äta på Mc Donalds som 400.000 svenskar gör varje dag!
    Dansk kabinpersonal kommer att bli SAS död!

  14. HALLO MORTEN JEG SKRIVER MED STORT IKKE FORDI JEG ER EN GAMMEL BITTER MAND, JEG ER EN GLAD “GAMMEL” MAND DER FOR NYLIG VANDT I LOTTO DEN STORE GEVINDST, MEN ARBEJDER STADIG AF DEN GRUND DA JEG IKKE HAR NOGET IMOD AT FÅ LØN…! PÅ RIGSHOSPITALET I CPH, DEJLIGT JOB LAVER IKKE EN PIND, MEN NU ER DET ENGANG SÅLEDES AT NÅR MAN VÆLGER SERVICE ERHVERVET SÅ BETYDER DET AT MAN SKAL YDE SERVICE, DERMED VÆRE SAGT AT MAN MÅ SÆTTE KUNDEN FORAN EN SELV, PRØV MORTEN AT FORSTILLE DIG DER IKKE VÆR NOGLE DER FLØJ MED THOMAS COOK SÅ TROR JEG IKKE HR. DIR. TOM CLAUSEN HAVDE MEGET AT BRUGE DIG TIL, MANGE I SERVICE ERHVERVET HVOR JEG SELV ER UDDANNET I FORRIGE ÅRTUSINDE, ER DER STADIG MANGE SERVICE-MENNESKER DER VILLE GIVE DERES HØJRE ALT. VENSTRE ARM FOR ET JOB SOM STEWARD, VEL OGSÅ ET SVAR PÅ HVORFOR DU HÆGER VED TRODS DINE “TRANGE” KÅR, MVH OG GO´SOMMER TRODS ALT…! HÅBER AT DU OGSÅ I FREMTIDEN SKAL FLYVE GÆSTER TIL FJERNE DISTINATIONER OG IKKE UD OG “ARBEJDE” SOM ALM. MENNESKE…!

  15. Kommentar fra en kollega på jorden: Kære flyvende kollegaer – I BURDE SKAMME JER – det må det være slut med at lege firmaets konger/dronninger – at en kantineordning pludselig er det vigtigste for jer…..ja, undrer mig ikke når hele Danmarks befolkning, og mange i udlandet ryster på hovedet, eller klapper sig på låret af grin – og tåneglene kradser i skoen.

    Som kollega i ground-staff, må jeg blot konstatere: Nåh, nu igen…..kom dog tilbage til reality.

    Stavns-båndet i DK er heldigvis ophævet for mange år siden – og i kan stadig nå at sende jeres opsigelse inden 31. juli – og endda bede om en “frivillig opsigelse” med deraf følgende goder.

    Så kan vi, som stadig håber på en fremtid for SAS komme videre – er bestemt selv i farezonen for at blive fyret – men vil stadig kunne se mig selv i øjnene og sige, at jeg forsøgte – DET FØLER VI IKKE I GØR….

  16. Det er ubegribeligt hvor mange der har en kommentar til SAS og Cau. Største fejl er, at historien overhovedet kommer frem. Den burde være blevet hvor den hører hjemme. Internt. Som det tydeligt fremgår er der en masse som kun har bitterhed og misundelse tilovers. Og sjovt nok fra folk som ikke er ansat i selskabet…. Misundelse er en grim ting.
    Og til de nordiske kollegaer – skam jer. I husker ikke særligt langt !

  17. Hallo Morten.. Nu er det jo sådan at der jo faktisk findes en kantine hvor alle andre fra sas spiser. Er i for fine til at bruge den?? Os fra de andre afdelinger er snart trætte af at i ikke er mere samarbejdsvillige..

  18. TIL HR/FRU NESLEIN, HVOR HAR DE RET…! SELFØLGELIG SKAL SAS BESTÅ, MEN PÅ MARKEDES VILKÅR NÅR MAN FÅR DIÆTER PÅ OMKRING 1000,DDK PR. DAG SOM CREW I CABIN OG FLIGHT-DECK, SKULLE MAN FORMODE DET VAR RÅD TIL EN SANDWICH “SOME WHERE”, HVAD FÅR JORD-PERSONALET……….! FLIGHT CREW HAR FRI UNIFORM, LUXUS-HOTELLER, DIÆTER, OG FLYVER IKKE EFTER BL-5-18, DET VAR TIL DIG “KÆRE” MORTEN SAS CREW FLYVER IKKE 14- 15:40 TIMER, NUL NUL OG ATTER NUL, DETTE ER FOR PATETISK SKAL FOR ØVRIGT FLYVE MED THOMAS COOK D. 18 SEP. MED DEM MY LORD PÅ DK-433……………! HÅBER PÅ EN GOD SERVICE, SÅ VI ALLE KAN HVORLEDES DE LIDER……….! MVH OG GO´SOMMER !!!!!!!!!!!!

  19. Ja, det er godt nok blevet sommer og agurketid, siden pressen pludselig interesserer sig for SAS-personalets kantineordninger. CAU-hjemmeside og jo offentlig tilgængelig, og hvis der ikke er andet at skrive om, ja så er lidt “stewardessesladder” ikke af vejen. Men, men, men… uden mad og drikke… Det gælder også SAS-personalet – både på jorden og i kabinen. Det er såmænd det hele… Og nej, man kan hverken nå at rende på McDonalds, eller i 7-
    Eleven på mange af de korte turn-arounds vi har i SAS. Desuden skal man jo også gerne have noget fornuftigt mad på en 10-12-14 timers arbejdsdag. Det er ikke en sandwich. Og tro mig, den lastede crew mad (når den aftalemæssigt er lastet) er alt andet end eksotisk og spændende. Utroligt at folk har så mange kommentarer, blot fordi det er SAS. Tak til de få fornuftige indlæg på siden. Og hvis du er så flov over dine danske kollegaer kære Sebastian, jammen så håber jeg da ikke du “bliver tvunget” til at flyve langruter via CPH… Desuden havde crew på Sterling da også lastet mad ombord. Den kantine de kabineansatte benytter, deles med en del af det administrative personale. God sommer til alle, og få nu ikke maden i den gale hals af bare misundelse.

  20. Tak for den sjoveste underholdning set denne sommer! Mage til børnehavesnak fra kabinen skal man lede længe efter. Jeg tør efterhånden som kunde ikke flyve med SAS mere, da jeg ikke ved om kabinen har fået noget at spise og derfor har for lavt et blodsukker. Og det skal man ikke spøge med! De fleste normale mennesker har spist hjemmefra inden de møder på arbejde. Hvorfor kan kabinen ikke finde ud af det? Vor herre bevares! Forkælede småbørn! Tør øjnene og tag en kiks!

  21. KÆRE NESLEIN UNDSKYLD…!MIN BESKED VAR RETTET TIL MORTEN FRA THOMAS COOK, NEJ MORTEN JEG HAR IKKE SØGT SAS MEN STOPPEDE SELV DA JEG SÅ HVOR DET BAR HEN, DA JEG ER STOLT AF VI HAR ET INT´L FLAG CARRIER VILLE DET VÆRE ÆRGELIGT AT EN KANTINE SKAL VÆRE SKYLD I AT SAS MÅSKE MÅ LAVE EN TOTAL OMSTRUKTURERING, TIL GAVN FOR DERES AKTIONERE DE VIL JO OGSÅ GERNE SE NOGLE PENGE, ØNSKER ALLE EN GO´ SOMMER OG KRYDSER FINGRE FOR SAS.

  22. Det fremstår med stor tydelighed, at 75% af kommentarerne til denne artikel, er skrevet af mennesker med et meget indskrænket kendskab til de logistiske udfordringer, der er forbundet med at arbejde i luften, hvadenten det nu er som pilot eller som kabinemedarbejder. Stop nu den ulidelige misundelse, og glæd jer i stedet over, at I har muligheden for bl.a. at spise hjemme, sammen med jeres kære hver dag, året rundt – helligdage og højtider inklusive. Jeg ønsker SAS og deres flyvende medarbejdere held og lykke i deres kamp for fair arbejdsforhold.

  23. TIL FT det er det dummeste kommentaren hittil !!! Det har med en ekstistens til et stort selskap vi snakker om her, involvere masse mennesker både på SAS og utennom SAS, som er avhenging av SAS kontrakter til deres bedrifter. Fakta her er at kantinen stenger tidligere ikke lagt ned ! Misunnelse er så enkelt å si, når selskapet går i underskudd og ledelsen pröver å snu på alle måte for å overleve. FT lär deg litt om bedrift-kúnnskap för du snakker om misunnelse eller utfordringer. Å ha et sted å jobbe er vel bedre enn å gå på sosialen!

  24. KÆRE FT ???????????? HVAD ER DU PÅ ??????? NÅR MAN SGR. ET JOB I SERVICE ERHVERVET KAN DET NÆPPE UNDRE MAN SKAL ARBEJDE NÅR ANDRE HAR FRI, STOP DET KLYNK !!!!!! ER MAN SÅ PISSED OFF MED SIT ARBEJDE SÅ SIG DOG OP, MASSER STÅR I KØ, DEN KOMMENTAR HAR IKKE GANG PÅ JORD ELLER I LUFTEN. DET ER JO BL.A SAGENS KERNE AT NÅR MAN HAR ET JOB I SERVICE ERHVERVET SÅ ER DET BARE SÅDAN OG DET VILLE VÆRE DEJLIGT FOR FLYETS AIR-PURSER OM FLIGHT-CREW HAVDE SPIST MORGEN, FROKOST EL. AFTEN´S MAD FØR DE MØDTE, SÅ KUNNE MAN STARTE MED AT SERVERE FOR DE KUNDER DER BETALER ENS LØN !!!!!!!!!!! DU KAN NÆPPE HAVE EN SERVICE UDDANNELSE FØR DU KOM I SAS EFTER EN MÅNED´S KURSUS CA. 15.500.-DDK I GRUNDLØN KOMP. FOR “SKÆVE” ARBEJDSTIDER MAD-DIÆTER FRI-UNIFORM OG 4-5 STJERNET HOTEL PÅ NIGHT-STOP ! NEJ DU ER FOR LANGT UDE “IN SPACE” MVH OG GO´SOMMER, DET ER GODT DU IKKE SIDDER I JERES SALGAFD. OG SKULLE FORTÆLLE KUNDEN DE MÅ HAVE FORSTÅELSE FOR AT DER FØRST SKAL TAGES HÅND OM FLIGHT-CREW FØR DE VIL BLIVE SERVERET, AT VÆRE CREW ER EN SERVICE UDFORDRING ALT. STOP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

  25. Hvad med alle crew fra de andre selskaber der har stop i CPH, de har ikke adgang til kantinen. De få ganger de har så lang stop at de kan nå få en ordentilg spise paus går de jo til SAS kantinen i T3, så hvad er problemet med lidt længere gå afstand…. OG crew har jo heller ikke adgang til kantine når de er ude og flyver, hvordan løser de mad problemet då? Er det verkligt et stort problem…??? Cimber Sterling begynder have en del personale i CPH, har den en kantine??? Undrer bare….

  26. Luftfart er ikke stort anderledes end andre brancher. Folk behøver mad i maven for at kunne arbejde. Behold nu bare den kantine SAS, så jeres crew ikke falder om i midtergangen.
    Og til regeringen:
    Sælg nu den andel i SAS. Jeg er træt af at betale skattekroner til det håbløse foretagende. Medarbejderne i DK har NUL situationsfornemmelse. NUL overhovedet.
    SAS må omstruktureres. Pt. har det ingen eksistensberettigelse. Og jeg er IKKE misundelig på jer SAS crew. Faktisk glad for at jeg ikke sidder i jeres båd. For kursen er deprimerende. Drej nu lidt på roret og s hvad der sker!!!

  27. Kære Sebastian.

    Måske I deroppe i Norge skulle kigge lidt i spejlet og tænke over, hvor pisse mange penge jeres firma bruger på at fragte jer frem og tilbage mellem Oslo og København, indlogere jer på hoteller og mange tusinde kroner i diæter. Ja, det er noget skidt, at I ikke har langruter fra Oslo i dag, men sådan er det nu engang. De seks procent, der skulle leveres i besparelse for nylig kunne let have været afleveret ved at afgive langruterne, men hvis det skulle forces ned over hovedet på jer, så skulle omverdenen se, hvor hurtigt nordmændende ville trække i strejketøjet!! Og dét er besparelser, der ville kunne mærkes på SAS´ bundlinie, ikke en kantine, der sikrer medarbejdernes trivsel!
    Og til alle andre i dette forum, der ikke arbejder i SAS eller ved en skid om luftfart eller ansattes overenskomster og arbejdsvilkår: Hold venligst jeres “Ekstrablads/Vi-lever-stadig-i-Jan-Carlzon-tiden/I-er-SÅ-forkælede-i-SAS/I-tror-I-er-bedre-end-os-andre-viden” for jer selv. De hører ingen steder hjemme i dagens SAS.

Comments are closed.