Home Nyheder Sådan bliver fremtiden for IC4

Sådan bliver fremtiden for IC4

0
SHARE
Adm Direktør Flemming Jensen. Foto: Klaus Holsting.

IC4-togenes fremtid vil især være som regionaltog, indtil DSB indfaser af nye elektriske togsæt i 2024, hvorefter IC4 udfases i takt med, at de elektriske togsæt indsættes. 

Det betyder, at værdien af IC4-togene forventes nedskrevet i årsregnskabet 2016, så værdien svarer til den fremtidige brug.

Det er hovedkonklusionerne i tilbagemeldingen fra DSB om ’Passagertrafik i Danmark 2015-2024’, som pålægger DSB ’sidst i 2016 at tage stilling til hvor mange IC4/IC2, der skal færdiggøres og idriftsættes på baggrund af de yderligere erfaringer, der er gjort’. Denne evaluering og dens anbefalinger er præsenteret for Folketingets Transportudvalg.

”Planen for IC4 ligger i direkte forlængelse af DSBs udmelding tidligere i år om, at IC4 ikke kommer til at udgøre rygraden i landsdelstrafikken og udfasningen af IC2. DSB har, siden den eksterne konsulentrapport om IC4 blev offentliggjort i december 2014, arbejdet hårdt på at implementere de anbefalede forbedringer, for at IC4 kunne nå de opstillede mål,” siger Flemming Jensen, adm. direktør i DSB, og fortsætter: ”Men tallene fra statusrapporterne taler deres tydelige sprog: Indsatsen løfter ikke toget i en grad, så vi kan tro på, at vi kan nå målene. Det er på den baggrund, at DSB er kommet til konklusionerne i tilbagemeldingen til Folketingets Transportudvalg”

Der kan ikke skaffes alternativt dieselmateriel, der kan erstatte IC4 fra i dag til 2024. Derfor sætter DSB IC4 i drift efter en minimalistisk plan. DSB vil fokusere på at minimere antallet af fejl, der fører til forsinkelser og derudover sikre, at det nødvendige antal tog er klar til den daglige drift. Det betyder bl.a., at arbejdet med bedre komfort og udvikling af togsættene, så de kan koble til og fra, bliver indstillet.

Antallet af IC4-togsæt, der kan indsættes dagligt, kan øges fra 30-32 sæt til cirka 40. Det skal opnås ved at udvide værkstedskapaciteten med 30% flere håndværkere til at udbedre fejl i flere af døgnets timer. Desuden skal antallet af tog, der stilles til rådighed for driften, øges til 77 togsæt.

Der er fortsat risiko for, at IC4 får mange fejl, der medfører forsinkelser, på trods af den fokuserede indsats. For at sikre kunderne mod konsekvenserne, forbereder DSB muligheden for indkøb af supplerende materiel til eventuel indfasning i den sidste del af IC4-togenes forventede levetid.

”Med konklusionerne i denne rapport har DSB en stærk og realistisk plan til at opfylde behovet for plads til passagerne frem mod indkøbet af elektriske togsæt. Samtidig kan vi se en slutdato for IC4 i horisonten og dermed sætte et punktum for et ulykkeligt kapitel i DSB’s historie,” slutter Flemming Jensen.