Ryanair hænger sine piloter ud

ryanairIfølge Berlingske holder Ryanair skarpt øje med, hvor meget hver enkelt fly bruger af brændstof og ranglister sine piloter efter forbrug.

De kaptajner, der bruger færrest dråber, bliver hyldet på Ryanairs interne hjemmeside, mens piloter, der er dårligere til at spare, bliver hængt ud, viser dokumenter, som Berlingske har set.

Målet med den såkaldte ’brændstofliga’ er, at undgå at piloterne fylder for meget ekstra brændstof på flyene, og det er en fremgangsmåde, der kritiseres fra flere sider: ”Det er forkasteligt, hvis man bruger den slags metoder, når det drejer sig om sikkerhedskritiske spørgsmål”, siger Henning Boye Andersen, professor i sikkerhed på DTU.

I 2012 vakte det opmærksomhed, at tre Ryanair-fly, der på grund af uvejr blev omdirigeret til en anden lufthavn i Spanien, måtte udsende nødopkald på grund af for lidt ekstra brændstof i tankene. Ifølge Ryanair var der tale om enkeltstående hændelser, som ikke er forekommet siden.

Men piloterne afkræves en skriftlig forklaring, hvis de ønsker mere brændstof end angivet i flyveplanen, og det er en psykisk belastning, fortæller tidligere piloter i selskabet til avisen.

”Jeg bryder mig ikke om Ryanairs Fuel League, der kan skabe et uhensigtsmæssigt pres på kaptajnerne. Økonomiske hensyn og flyvesikkerhed bør være adskilte størrelser”, siger danske piloters formand, Niels Møller, til Berlingske.