Home Nyheder Ryanair flytter ind i Københavns Lufthavn

Ryanair flytter ind i Københavns Lufthavn

6
SHARE

800px-Ryanair_Boeing_737-800_At_Manchester_International_AirportFra sommerprogrammet næste år begynder Ryanair at flyve på Københavns Lufthavn – i første omgang til tre destinationer, der allerede betjenes fra København. Næste år følger yderligere 10 nye ruter.

I første omgang forventer Ryanair 1,2 millioner passagerer på de tre nye ruter til London (Luton), Milano (Bergamo) og Warszawa (Modlin).

Ryanair ommøblerer i disse år sit image og rutestruktur. Mens det store irske selskab primært har fløjet til sekundære og dermed billigere lufthavne, er selskabet begyndt at betjene en række af Europas primære lufthavne. Nu f.eks. også Københavns Lufthavn.

Ryanair og Københavns Lufthavn har været i kontakt i årevis, men det er Ryanair, som denne gang har henvendt sig til Københavns Lufthavn og sagt, at man gerne vil begynde. Det sker fra sommerprogrammet i marts næste år. Ryanair vil ligesom easyJet bruge lufthavnens CPH Go lavpristerminal.

På et pressemøde i formiddag på Hilton Copenhagen Airport sagde Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, at Ryanair vil flyve to gange om dagen til London Luton, en gang dagligt til såvel Milanos Bergamo-lufthavn samt til Warszawas Modlin-lufthavn; altså ingen ruter til de tre byers primære lufthavne.

På takeoff.dk’s spørgsmål om, hvorfor Ryanair ikke åbner ruter mellem nogle uservicerede ruter fra Københavns Lufthavn sagde David O’Brien, at der ikke er lavprisruter mellem disse tre byer og Københavns Lufthavn.

I første omgang stationerer Ryanair én Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. Inden udgangen af næste sommer er der fire fly samt information om mindst yderligere 10 ruter fra Københavns Lufthavn.

6 COMMENTS

  1. Luton, Bergamo og Modlin er ikke just hovedlufthavne. Så længe Københavns lufthavn ikke subsidierer dem med andre handlingpriser end andre selskaber skal de da være velkomne – ikke mere social dumping tak. Baseres flyene og besætningerne i Danmark så skal der holdes øje med, hvor der betales skat osv.

  2. Altså – de flyver til sekunda lufthavne der vel nærmest kræver en indenrigsflyvning inden man er i London, Warszawa eller Milano.

    Jeg tror det er Norwegian der skal være mest bekymrede for dette forventede indtog. Det er deres feriepassagerer der 100% går efter prisen.

    BTW – hvad mon 3F siger? Ryanair er jo ikke kendt for at samarbejde alt for meget med fagforeninger.

    • Nei, dette er nok mest til bekymring for SAS. Norwegian har en lang lavere kostnadsbase enn SAS, også lavere en f.eks Easyjet.

  3. Hvis personale får base i Cph så skal der jo betales skat til DK.. det fremgår klart af den nye dobbeltbeskatningsaftale med Irland som træder i kraft pr 1.1.2015.

    Med hensyn til “samarbejde” med fagforeninger så skal Ryanair vel ikke have andre krav end andre. Hvor mange selskaber som flyver på Cph fra f.eks østeuropa, Rusland, arabiske lande osv har personale som er organiseret ! ! så hvis de kan få handlet deres fly, så kan Ryanair vel også 🙂

    • Som du rigtigt nævner så er der selskaber som flyver fra lande med lavere personale til CPH, og Ryanair vil jo flyve FRA Kastrup og ud. Det er her hele humlen ligger…
      Hvor deres personale er baseret, og på hvilke vilkår de er ansat…
      Hvis man vælger at placere ansatte i Danmark, så skal de jo aflønnes efter danske vilkår!

      Eller er du uenig i det?

  4. Lad os nu se, de har før skiftet mening i vadestedet.
    Men hvis de opfylder kravene, så skal de da være så velkomne.
    Med de foreløbige destinationer, kommer jeg ikke til at se et RYR fly indefra.

Comments are closed.