Home Nyheder Returen, der forsvinder

Returen, der forsvinder

2
SHARE

Det er dybt urimeligt, at flypassagerer, der køber en retur-billet, får annulleret deres billet til hjemrejsen, hvis de ikke bruger udrejsebilletten, mener Forbrugerrådet.

Nu opfordres Forbrugerombudsmanden til at tage problemet op på baggrund af DR-forbrugerprogrammet Kontants udsendelse om, at flyselskaber og rejsebureauer betragter ud- og hjemrejse som én billet, og det hele som tabt, hvis udrejsen ikke benyttes, skriver dr.dk.

”Regelen er helt urimelig”, siger afdelingsleder i Forbrugerrådet, Vagn Jelsøe. ”Aftaler må ikke indeholde betingelser, der er direkte urimelige. Hvis man går i retten med en sådan betingelse, så kan dommeren slå fast, at bestemmelsen er urimelig og derfor ikke gælder”..

Tidligere afgørelser i Forbrugerklagenævnet og Pakkerejseankenævnet viser, at det kan betale sig at klage,

men de fleste flyselskaber og rejsebureauer holder fast i reglen.

Han understreger, at forbrugerne skal kunne rejse trygt, uden at skulle læse 10 sider med små bogstaver for at se, om der står et vilkår, som de ikke kan gætte sig til.

2 COMMENTS

  1. Dette er absolut ikke et nyt fænomen. Mange netværksselskaber anvender idag kun at have returpriser, alternativt at have billetter med returpriser der er signifikat billigere end at købe 2 enkeltbilletter. Dette skyldes en mulighed for at segmentere passagerer, ved at tilbyde et produkt hvor passageren skal være bortrejst i minimum 3 dage for at kunne købe den billige returbillet. Dette er for at sikre at disse billige billetter ikke kan købes af den forretningsrejsende tæt på afgang. Til gengæld må den der vil rejse ud og hjem inden for 3 dage købe en dyrere returbillet, alternativt 2 enkeltbilletter. Dette er ikke noget nyt fænomen.
    Problemet opstår således når en person så køber 2 returbilletter, men kun anvender billetten den ene vej, for at kunne “snyde” sig til en billigere billet med mindre end 3 dages ophold.
    Som udgangspunkt kan man vel sige at kunde har købt et “samlet” produkt ved at købe en returbillet, men vælger så ikke at anvende udrejsen. Men det giver vel ikke flyselskabet ret til at annullere den resterende del af produktet som er betalt.

  2. Der afventes en afgørelse herom fra verserende sager ved Højesteret i Østrig.
    Austrian Airlines og Lufthansa tabte i første omgang sagerne som fordi de menes at have principiel stor betydning for luftfartsselskaberne blev henvist til Højesteret.

    Verein für Konsumenteninformation v. Austrian Airlines AG, OLG Wien 23.05.2012, 15 R 203/11z

    Verein für Konsumenteninformation v. Deutsche LufthansaAG, OLG Wien 29.05.2012, 1 R 96/12p

Comments are closed.