Rekordsommer i rejsebranchen

Den dårligste danske sommer i 38 år skabte feriepanik hos mange, men det skabte også glæde – i hvert fald i rejsebranchen, der allerede nu har haft en rekordsommer.

”Det har været en totaludsolgt juli. Det er det altid, men rejserne er solgt tidligere og hurtigere end de seneste år, ligesom de sidste restpladser i skoleferien har været solgt til meget høje priser. Det er mange, mange år siden, vi har prøvet noget lignende”, fortæller rejseambassadør i Bravo Tours, Stig Elling.

Han formoder, at over 100.000 danskere ikke fandt drømmerejsen sydpå – af en enkelt årsag: ”Vi havde ikke flere pladser, og vi kunne ikke skaffe flere – hverken fly- eller hotelpladser. Alt var optaget og alt, hvad vi havde, blev solgt”.

På den måde blev danskerne delt i to – vinderne blev dem, der havde sikret deres rejse i god tid, mens taberne blev dem, der var sent ude.

”Vinderne kunne fejre købet på to måder. De fik deres rejse billigere, og de fik det hotel og den ferie, de ønskede sig. Dem, der købte sent, kunne ikke være kræsne, men måtte tage rejsemål og hotel, hvor der var plads”, siger adm. direktør i Bravo Tours, Peder Hornshøj.

Selv om skolernes ferie snart er slut, har danskerne ikke mistet lysten til sol og sommer: ”Vi har allerede nu solgt næsten 30% mere i august og september end sidste år. Det samme gælder til vinter, hvor danskerne allerede nu sikrer sig sol og sommer”, siger Peder Hornshøj.

Bravo Tours solgte i juli 22.000 rejser – og kunne let have solgt 10.000 mere.