Home Nyheder Rekorder for rejsebranchen og nye højder i 2017

Rekorder for rejsebranchen og nye højder i 2017

0
SHARE
Rejselysten er historisk høj hos danskerne, og det kan ses på regnskaberne. Foto Colourbox.

I 2016 var overskuddet 464 millioner efter skat for landets rejsebureauer, viser tal fra Dansk Brancheanalyse. 2017 tegner til at bliver endnu bedre, og forsalget til 2018 er på vej mod et rekordniveau, lyder det fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Familien Danmark og virksomhederne beskar rejsebudgetterne, da finanskrisen var på sit højeste, men nu melder rejsebureauerne, at rejselysten er historisk høj hos danskerne. Og det kan ses på regnskaberne.

Overskuddet på 464 millioner kroner i 2016 svarer til en vækst i branchen på 7,6%, lyder det fra Dansk Brancheanalyse: ”Vi har lavet analysen af danske rejsebureauer i 18 år, og det her er klart det bedste resultat i analysens historie. Resultatet er imponerende set i lyset af konkurrencen fra både udenlandske aktører som Expedia og CheapTickets, samt nye platforme som Airbnb. Her har rejsebureauerne været dygtige til at udvikle deres produkter”, siger Ole Egholm, direktør i Dansk Brancheanalyse.

Han tilføjer, at rekordåret i 2016 kom på trods af et hårdt år for charterbureauerne. Han kan se, at disse bureauer er kommet efter det i 2017. Han forventer, at rejsebureauerne igen når nye højder i år med et overskud på over en halv milliard kroner.

Den vurdering deler Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening: ”2016 var et rigtig godt år, hvis man ser på branchen som et hele, men der er ingen tvivl om, at 2017 bliver bedre. Det skyldes i høj grad det forfærdelige sommervejr, som resulterede i, at det næsten var umuligt at få en flybillet ud af landet i sommermånederne. En succesfuld højsæson er altafgørende for bureauernes årsindtjening.

Rejsebureauernes salg til 2018 er allerede kommet godt fra land: ”Forsalget tyder på, at ikke mange tør satse på en sommer inden for landets grænser i 2018. Flere rejsebureauer melder om flere forudbestillinger end tidligere år. Desuden ser vi en vækst i de tidlige bookinger af større familierejser. Danskerne ved nemlig godt, at hvis de for eksempel vil 10 personer af sted, så skal de være ude i god tid for at få pladser på drømmeafgangen til flyet og på favorithotellet”, siger Lars Thykier.

De danske rejsebureauer omsatte i 2016 for næsten 29 milliarder kroner. Dansk Brancheanalyses analyse af erhvervet er lavet på baggrund af regnskaberne fra 194 rejsebureauer. I analysen er virksomhederne inddelt i 11 kategorier, som alle havde overskud i 2016.