Rejsetrends i 2011

Apps, mobilt bredbånd og sociale medier. Det mobile internets mange muligheder vil for alvor indvirke på vores rejsebookingvaner i år. Det spår kommunikationsdirektøren for hotels.com.

 

Året står i smartphonens tegn – også for rejsebranchen. Rejsende vil i stigende grad benytte sig af det mobile internet, når de booker hotel til ferien. Kommunikationsdirektør Alison Couper følger tendensen nøje. Hun mener, at det store spørgsmål lige nu er, om folk vil foretrække at booke via applikationer eller – ligesom på computeren – vil benytte en browser til at booke rejsen på mobiltelefonen.

 

”Brugen af mobiltelefoner og andre mobile enheder gør det nemmere at booke sent, hvorfor vi vil se endnu flere sidste øjebliks-beslutninger om, hvor og hvornår man ønsker at rejse,” siger hun.

 

Man kan fx søge efter ’hoteller nær mig’ ved hjælp af en applikation. På den måde kan man stå hvor som helst i verden og finde et hotel lige nu og her. Og med de store bookingportaler er man sikker på at finde et ledigt værelse.

 

Det stigende forbrug af sociale medier vil også få indflydelse på danskernes rejsevaner i 2011, mener Alison Couper. ”Vi ser, at rejsende stoler meget på brugergenereret indhold – fx har Trip Advisor nu over 45 millioner anmeldelser af destinationer. Folk vil i højere og højere grad forvente at se videoer, fotos og bedømmelser af steder, de ønsker at rejse til, og deres beslutninger vil blive præget af de nye kanaler. Man sætter sin lid til andre rejsendes anmeldelser i langt højere grad end tidligere.”

Skrevet af Flemming Juul