Ifølge DSBs årsrapport for 2012 har DSB samlet investeret godt én milliard kroner i det skandaleramte projekt.
Omkostningerne offentliggøres hermed for første gang, men allerede tilbage i 2010 viste en Rapport fra
analysefirmaet Gartner, at økonomien bag Rejsekortet slet ikke hang sammen. Den rapport blev først fremlagt for offentligheden to år senere, skriver politiken.dk.
’DSB ejer 50,5% af aktierne i Rejsekort A/S. Derfor må den samlede pris anslås til godt to milliarder kroner’, skriver ingeniøren.dk.
Flere har anført skarp kritik af Rejsekortet. Ifølge ingeniøren.dk siger konsulent og ekspert i Rejsekortets forløb, Henning N. Jensen: ’Rejsekortet er en klar skandale, næsten på højde med IC4-togene’.
Problemerne er ikke overstået. Der er sket meget teknologisk, siden Rejsekortet kom i udbud i 2003:
’Med udbredelsen af smartphones når der købes billetter til tog, metro og bus, har Rejsekortet et problem. Rigtig mange bruger deres smartphones til billetkøb i dag. Den tanke kan Rejsekortet slet ikke følge med på’, siger Henning N. Jensen til ingeniøren.dk.