Regeringen dropper el-tog

Den betydelige ballade med leveringen af de ’nye’ IC4-tog, der er dieseldrevne, skabte fornyede forventninger til, at Danmark kunne gennemføre den påbegyndte elektrificering af hovedstrækningerne på jernbanenettet, men de forventninger er nu ifølge dagbladet Børsen skudt i sænk af transportminister Hans Chr. Schmidt.

 

Det er ikke mange dage siden, at samme transportminister afviste at genbehandle et forslag om, at Danmark i lighed med alle nabolandene skulle gøre klar til fremtidens højhastighedstog.

 

Onde tunger vil vide, at ministeren planlægger et come back for kulfyrede damptog, selv om el-nettet er på plads på Fyns og Sjællands hovedstrækninger, men fremover vil det være dieseldrevne IC3 og IC4-tog, der skal køre under el-ledningerne.

 

Ministeren forklarer sin beslutning med mange udgifter og få penge. Der skal investeres i forbedrede skinneanlæg og signalsystemer, hvilket gør, at der ikke også er penge til elektrificeringen. Han lægger skylden for miseren på den tidligere regering, som valgte IC4-løsningen og anfører, at IC4-togene skal afskrives inden der kan blive penge til el-drift i Danmark.

 

Ifølge trafikforsker Alex Landex fra DTU er det i Europa kun Estland, Litauen og  Hviderusland, der har færre el-drevne jernbaner end Danmark.

Skrevet af Flemming Juul