Positivt kvartal for easyJet

”easyJet har leveret en god performance i regnskabsårets 3. kvartal med en stigning i den totale omsætning på 5,3% på trods af udfordringer i form af askeskyer og kombinationen af flyvelederaktioner og besætningsproblemer i dele af vores netværk. Vi har sat en plan i værk i forhold til disse nye problemer for at

minimere deres fremtidige indvirkning på vores passagerer og ansatte”, siger Carolyn McCall, easyJets CEO, i en kommentar til kvartalsresultatet

 

Virksomheden venter fortsat at opnå et overskud før skat for hele året på mellem 100 og 150 millioner pund ved uændrede brændstofpriser.

 

Omsætningen er steget med 5,3% til 759,2 millioner pund og omsætningen pr sæde er steget med 3,5% til 53,23 pund som følge af, at indtjeningen pr passager er steget med 4,5%.

 

Askeskyerne medførte betydelige operationelle afbrydelser i perioden med 7.314 aflyste afgange, hvilket berørte næsten en million passagerer og kostede ca. 65 millioner pund i tabt omsætning og yderligere omkostninger.

  

Fremadrettede bookinger er på linje med det foregående år, og med 64% solgte sæder i 4. kvartal forventer virksomheden fortsat at opnå et overskud for hele året på mellem 100 og 150 millioner pund ved den nuværende valutakurs og de nuværende brændstofpriser.

Skrevet af Flemming Juul