Home Nyheder Plus og minus for Norwegian

Plus og minus for Norwegian

1
SHARE

Det fremgår af lavprisselskabets kvartalsregnskab, som også viser, at omsætningen blev godt to milliarder norske kroner, en vækst på 7%. Til gengæld blev nettoresultatet efter skat blev et minus på 134 millioner kroner i Q2, et resultat der var stærkt påvirket af flystop på grund af askeskyerne.

 

”Resultatet for andet kvartal er som ventet stærkt påvirket af det lukkede luftrum i foråret og den usikkerhed, som myndighedernes gentagne åbning og lukning skabte blandt de rejsende. Samtidig har security-strejken i Norge påvirket trafikken. Norwegian har haft et direkte tab på 100 millioner kroner som følge af det lukkede luftrum og estimerer et yderligere indirekte tab på omkring 100 millioner som følge af lavere salg og lavere priser efter luftrummets lukning,” siger adm. direktør Bjørn Kjos.

 

”Vi formår at holde en fast kurs mod lavere omkostninger og øget konkurrencedygtighed. Vi har 760 millioner kroner mere på kontoen i år i forhold til samme tid sidste år, hvilket er et godt udgangspunkt med hensyn til konkurrencesituationen og vores investeringer i nye fly,” siger han.

 

Norwegian udfaser sine ældre Boeing 737-300 flere år tidligere end planlagt og øger antallet af nye Boeing 737-800. I 2011 og 2012 vil selskabet øge flåden med tre nye, leasede maskiner ud over de 70, som allerede er bestilt.

Enhedsomkostningerne er reduceret fra 2009 til 2010, og er nu nede på 34 norske øre, eksklusive brændstof. Askeskyerne bidrog med ca. 2 øre i øgede omkostninger, så den underliggende enhedsomkostning blev 32 øre i andet kvartal – 15% lavere end samme periode sidste år. Norwegian vil med nye og større fly få en mere effektiv drift og dermed reducere enhedsomkostningerne yderligere.

Skrevet af Flemming Juul

1 COMMENT

  1. Drivhuseffekt, El Nino, global opvarmning og nu senest den forfærdelige askesky. Alle betegnelser på fænomener der enten har været brugt som forklaring på alt ondt i denne verden, eller som nu bruges af luftfartsvirksomheder som undskyldning for røde tal. Dette gælder selvfølgelig også et ikke uventet, men skidt og skuffende regnskab for Norwegian. Regnskabet skulle i givet fald være påvirket negativt med henved 200 milioner kr. på grund af askeskyen. Javel ja! I samme 6 dages periode må Norwegian jo så på positiv siden have brugt for 50 millioner kr. mindre brændstof da flyene jo stod på jorden. Der må også være sparet millioner i afgifter m.m.. Leasede fly som er paid by the hour m.m. Sjovt nok bliver dette forhold ikke fremhævet. Et tab på 100 millioner på 6 dage lyder mildest talt som en overdrivelse af de store. Tænk hvis ikke den sky havde været der. Så ville Norwegian i stedet have scoret de 100 millioner på 6 dages arbejde. Uden at tage hensyn til sæsonudsving giver det en årlig gevinst på 6 milliarder. Men nu har Kjos næsten kultstatus i Norge, så han slipper jo nok afsted med at sige hvad som helst uden kritiske spørgsmål fra pressen. Måske der er tale om omsætning i stedet!! Igen ser vi fra Norwegian “manipuleret” regnskab. Dette er dog ikke usædvanligt for luftfarten. Se bare det for nyligt fremlagte regnskab for Cimber Sterling. Der var bestemt heller ikke holdt tilbage med sjove formuleringer og ekstraordinære udgiftposter m.m.. Luftfartsselskaberne kæmper tilsyneladende alle en dødskamp på kryds og tværs af landegrænserne, i et marked som ingen kan kontrollere. Og regnskaberne bliver tydeligvis mere og mere kunstige. Jeg kan ikke vente med at se næste omgang regnskaber, og flere uhyrlige begrundelser for nye røde tal. Hvad mon bliver den næste naturkatastrofe som skal “redde” selskabernes røde tal, og formaninger om at næste gang bliver det godt……..

Comments are closed.