Planlægning af nye Scandlines færger gået i stå

scandlines-Prins-Joachim.jpgVærftet STX Finland har indstillet forberedelserne til at bygge to nye færger til Scandlines rute mellem Gedser og Rostock. Det sker, da det ikke er lykkedes at forhandle en endelig aftale på plads.

Scandlines underskrev 3. juli hensigtserklæring med STX Finland om bygning af to nye færger til Gedser-Rostock til levering i 2015. Aftalen indeholdt en tidsramme for, hvornår en endelig aftale skulle være på plads, og denne tidsramme er nu udløbet, skriver Maritimedanmark.dk

Ifølge Slöfartstidningen er problemer med at få finansieringen på plads årsag til, at det ikke har været muligt at forhandle en endelig aftale på plads. Vicedirektør i STX Finland siger til avisen, at værftet fortsat forsøger at finde en løsning, men at det har valgt at afbryde forberedelserne til byggeriet. Værftet er dog parat til at genoptage byggeriet, hvis forudsætningerne er til stede.

Trods den kommende faste Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, vil Scandlines stadig sejle mellem Gedser og Rostock. ”Vi er ikke færdige med kontraktarbejdet. Men vi kommer tættere på, og vi er ganske fortrøstningsfulde om, at vi nok skal nå til enighed,” sagde vicepræsident i Scandlines, Claus Nikolajsen, for nylig til Folketidende.

Der er tale om to færger. De får plads til 72 lastbiler eller 382 personbiler. Det er 32 lastbiler eller 182 personbiler flere end på de færger, der i øjeblikket besejler ruten.

Kapaciteten bliver mindre end på de afbestilte færger ”Copenhagen” og ”Berlin,” der var næsten færdigbyggede hos det konkursramte tyske P+S værft i Strahlsund. Ordren blev annulleret, da færgerne ikke overholdt specifikationerne. De var blandt andet blevet for tunge, så de ikke kunne gå ind i havnene med fuld last.

”Der er sket en del siden, vi designede de færger i 2008. Vi har besluttet at blive på Rødby-Puttgarden trods den kommende faste forbindelse. Derfor bliver de nye færger bygget meget lig færgerne på Rødby-Puttgarden, så de kan gå ind i lejerne i alle fire havne,” siger Claus Nikolajsen.

”Copenhagen” og ”Berlin” var dobbelt så store som de nuværende, ældre færger på Gedser-Rostock, Kronprins Frederik og Prins Joachim.

Scandlines har tre passagerruter, ud over Gedser-Rostock også Rødby-Puttgarden og Helsingør-Helsingborg.