Home Nyheder Piloter kritiserer udvidelsesplaner

Piloter kritiserer udvidelsesplaner

3
SHARE

Københavns Lufthavn vil udvide kapacitetens fra 29 til 40 millioner årlige rejsende. Udvidelsen kræver nye terminaler der, hvor en landingsbane, ’tværbanen’, i dag ligger.

Det bekymrer piloterne i Flyvebranchens Personale Union: ”Grundlæggende tilsigter vi som piloter sikkerhed og punktlighed. Derfor er Københavns Lufthavn så god. Man kan altid lande. Der er en super god flyvekontrol, og hele serviceorganet er gennemsyret af kvalitet. Det er et kvalitetsprodukt”, siger Aksel Lytzen, talsmand i Flyvebranchens Personale Union, men uden tværbanen fjerner man den kvalitet, lufthavnen har, og den operationelle tryghed piloterne har”.

Tværbanen benyttes mest i tilfælde, hvor vindforholdene er usædvanligt hårde, så det vil forringe infrastrukturen og i yderste instans kompromittere sikkerheden at sløjfe den, hedder det fra piloterne.

Københavns Lufthavne har kigget på 20 modeller for udvidelsen, og det har ikke været muligt at nå op på de 40 millioner årlige rejsende og samtidig bevare tværbanen: ”I den plan, vi har fremlagt, er sikkerhed og punktlighed naturligvis afgørende. Jeg forstår piloternes behov for mere information, og vi inviterer dem til møde, så vi sammen kan se på, hvordan vi kan reducere de negative konsekvenser. Ud af 55.000 flere operationer som følge af udbygningen vil det dreje sig om ca. 100 aflysninger”, skriver pressechef i CPH Kasper Hyllested til Berlingske Business.

Udvidelsen af lufthavnen er budgetteret til 20 mia. kr.

De 100 aflysninger er lavt sat, lyder det fra piloterne: ”Det virker urimeligt optimistisk. Den har allerede været flittigt anvendt de første uger i år”, siger Aksel Lytzen.

Hvis man ikke kan lande på grund af vejret, er det op til flyselskabet at kompensere passagererne for forsinkelser og eventuelle overnatninger andetsteds: ”Det vil koste mig mellem fem og 15 millioner kroner hvert år. Jeg har spurgt, om Københavns Lufthavn vil kompensere mig for det, og dér fik jeg et klart ’nej’,” siger Jesper Rungholm, direktør i flyselskabet DAT.

”Uden tværbanen vil der være tidspunkter og dage, hvor ingen fly kan lette eller lande. Det kan vi ikke tilbyde vores kunder”, skriver SAS i en kommentar til Berlingske Business. Operationel koncerndirektør i SAS Lars Sandahl Sørensen sagde i december, at en lukning af tværbanen vil koste SAS et trecifret millionbeløb årligt.

3 COMMENTS

  1. Uden at vælge side spørger jeg blot, om det ikke er lidt en “storm i et glas vand” alt dette omkring aflysninger pga af tværbanen.
    De dage den benyttes pt er ofte, fordi det er mest optimalt, men man kan stadig lande på de 2 parallel baner. Det kræver blot lidt mere af piloterne, men det er de trænet til.
    Så hvor mange dage/timer lufthavnen reelt vil være totalt lukket, det er vist minimalt.

    Andre store lufthavne fungerer fint kun med 2 parallel baner, LHR og MUC for blot at nævne 2.
    De har selvfølgelig ikke de samme vindforhold fra Østersøen, men alligevel.

    Det ser ud til at beslutningen er truffet, så lad nu være med at “male fanden på væggen”.

    Hvis det bliver så slemt som mange mener, så har CPH gravet sin egen grav, og så er de jo blevet grundigt advaret på forhånd.

  2. Men er pointen ikke at den økonomiske risiko ved aflysninger/omdirigering påhviler flyselskaberne og ikke lufthavnen, dermed er det økonomisk risikofri for lufthavnen med evt aflysninger.

    Som passager gider jeg altså ikke omdirigeres bare en gang om året til Malmø, Bornholm etc lufthavnen er et stykke meget vigtig infrastruktur og der er reelt intet alternativ til CPH så politikerne bør tænke sig meget godt om her inden de lader det økonomisk mest optimale oplæg vinde…

    PS: jeg er ikke ansat i luftfarten men rejser meget pga arbejde og vægter min komfort og sikkerhed meget højt 🙂

  3. Man kunne vel også planlægge en satellitterminal et andet sted på lufthavnens store areal i lighed med mange andre lufthavne med underjordisk “metro” forbindelse så tværbanen kan bibeholdes.

Comments are closed.