Pas på Tu-154

Det var et fly af netop denne type fra Caspian Airlines der onsdag styrtede ned efter en start fra Tehran og dræbte alle 168 ombord.

 

Prototypen fløj i 1968, og siden da har typen haft et fatalt uheld for hver 431,200 flyvninger. Tallet stammer fra det London-baserede fly-konsulent firma, Ascend, der blandt andet rådgiver de firmaer, som forsikrer fly. Til sammenligning ligger andre af flyfartens arbejdsheste, MD-80 og Boeing 737 på henholdsvis 1,5 mio. flyvninger før der er tale om dræbte, mens 737 er oppe på 2,38 mio. flyvninger.

 

I løbet af de seneste 10 år har Tu-154 været involveret i otte fatale ulykker. Siden det gik i luften første gang har 54 fly, ifølge Ascend, været involveret i ulykker, med i alt 2,860 dræbte. Det fly der styrtede ned i går var 23 år gammelt. Der er i alt bygget 829 Tu-154’ere, hvoraf 208 stadig er aktive. De fleste befinder sig i Rusland og i de gamle Sovjet-republikker, men de findes også i stort tal i Mellemøsten og Afrika.

 

Iran har det særlige problem at man, på grund af en USA-boycot, har svært ved at få reservedele til de gamle Boeing-fly, som man købte før præstestyret overtog magten. Og så tager det hårdt på flyene at Iran har mange højtliggende lufthavne, et meget varmt klima, samtidig med at vedligeholdet ikke altid lever op til vestlig standard. Man er ofte tvunget til at købe reservedele på det brugte marked. Iran underskrev i 2008 en aftale med Rusland om at købe 100 Tu-204 og Tu-214-fly over en periode på 10 år.

Skrevet af Klaus Givskov