Øresundstog med 10 min. drift inden jul

øresundstogEn tilbagevenden til 10 minutters drift i myldretiderne, en mere robust trafikløsning, som reducerer antallet af forsinkelser og kortere rejsetid. Det er forventningerne til togtrafikken fra november eller december.

De kommende to måneder skal DSB og Skånetrafiken teste nogle alternative forslag til forbedret trafikplanlægning i datasimuleringer og desuden gennemføre praktiske tests. Det handler først og fremmest om en ny løsning for ID-kontrollen på stationen ved Københavns Lufthavn, men også den svenske grænsekontrol ved Hyllie skal gannemgås.

”Vi vil forkorte rejsetiderne med tog over Øresundsbron og så handler det både om ID-kontrollerne ved CPH og ved Hyllie”, siger Skånetrafikens togchef Magnus Andersson till News Øresund.

Han betoner, at det også er vigtigt at skabe et mere normalt trafikflow og at Øresundstogene kan udnyttes bedre ved at slippe for at køre tomme tog på visse strækninger. Alla tog bliver ”tog med rejsende igen”, som Magnus Andersson udtrykker det.

Skånetrafiken og DSB har længe forsøgt at finde en løsning, så ID-kontrollen af rejsende mod Sverige kan håndteres på samme perron i lufthavnen, så de rejsende slipper for at skulle op i lufthavnsterminalen og ned igen på den anden perron. Den nuværende løsning blokerer sporene så SJ’s X2000 tog fra Stockholm og DSBs Bornholmertog til Ystad ikke kan være der samtidigt og at Øresundstog fra Sverige tvinges til at køre forbi Kastrup, hvis de er forsinkede.

I dag viser Skånetrafikens tidsplaner, at det tager 35 minutter at køre fra Malmö C til Københavns Hovedbanegård og 75 minutter den anden vej på grund af ID- og grænsekontrollerne.