Nyt gebyr hos Ryanair

Det nye gebyr skal angiveligt dække selskabets omkostninger ved aflysninger og forsinkelser, som er ’uden for selskabets kontrol’.

 

Ryanair hævder, at det har kostet selskabet omkring 100 millioner Euro at man har måttet acceptere 15.000 aflysninger med efterfølgende kompensationer og andre omkostninger. Der henvises til lukningerne i forbindelse med askeskyerne fra den islandske vulkan og lukningen af flere europæiske lufthavne på grund af voldsomt snevejr.

Lavprisselskabet mener, at reguleringerne i EU261, som gør flyselskaberne ansvarlige for refusion, måltider, hoteller og telefonsamtaler i begivenheder af denne art er både unfair og diskriminerende, og at udgifterne ikke kan blive pålagt flyselskaberne uden de bliver ført videre til passagererne.

Ryanairs Stephen McNamara sagde blandt andet ved introduktionen, at det er en vanvittig situation, at rejseforsikringsselskaberne intet betalte til kunderne i forbindelse med askeskyerne fordi det var hvad man kaldte en ’Act of God’, mens flyselskaberne blev tvunget til at betale for flere ugers flyaflysninger til de frustrerede passagerer.

Skrevet af Flemming Juul