Home Nyheder Nu undskylder United Airlines CEO

Nu undskylder United Airlines CEO

7
SHARE
Den hårdhændede fjernelse af en flypassager hos United.

Kun et par timer efter han roste sine ansatte og fastslog, at de fulgte flyselskabets retningslinjer, måtte United Airlines CEO Oscar Munoz komme med en blank undskyldning for den voldsomme adfærd mod en kunde, der blev trukket af selskabets fly.

Nu kalder Oscar Munoz sagen for ’rædselsfuld’ og undskylder over for passageren, samtidig med, at han lover en grundig renovering af selskabets retningslinjer ved overbookede fly.

En passager blev beordret til at forlade det fly, han havde købt billet til og taget plads i, fordi der skulle skaffes plads til flypersonale. Flyet, der skulle fra Chicago til Louisville i Kentucky, var overbooket, så fire passagerer blev udpeget til at stå af flyet mod kontant kompensation. De tre gik frivilligt, men den fjerde – en læge – skulle hjem og tage sig af sine patienter og nægtede at stå af.

Flypersonalet tilkaldte vagtpersonale fra lufthavnen, som med magt og meget voldsomt trak passageren ud af flyet. Den voldsomme scene blev mødt af protester fra de øvrige passagerer, som samtidig optog miseren på video, der straks blev sendt ud på de sociale medier.

Det førte til en shitstorm mod United Airlines, så Oscar Munoz måtte ændre opfattelse og udsende en undskyldning. Men samtidig sendte han mails til medarbejderne, som ikke understøtter den offentlige undskyldning, men roser personalet.

Også denne mail blev spredt ud på de sociale medier, og så måtte Nunoz grave ekstra dybt i sækken med undskyldninger i et sidste forsøg på at redde situationen, mens selskabets aktiekurs raslede ned.

Om det så er nok til at redde omdømmet sås der tvivl om i den internationale presse – blandt andet i Kina, hvor United arbejder tæt sammen med Air China. Her har millioner angiveligt udtrykt deres vrede og foreslår boykot af United.

I USA er der optræk til, at sagen kan indgå i en planlagt kongreshøring om de store amerikanske flyselskabers kæmpeoverskud mens de indfører gebyr efter gebyr.

7 COMMENTS

  1. Uanset hvor uretfærdigt man mener det er så skal man følge flypersonalets anvisninger… de bestemmer og så er den ikke længere… så at de tilkalder politiet der med magt bliver nød til at håndhæve loven er der vel ikke noget forkert i?? efter min opfattelse er det lægen der skal have en bøde for ikke at følge anvisningerne om at forlade flyet og skabe ballade, forsinkelse samt være til gene for de andre passagerer…

    • Du har ret i at personalets anvisninger skal følges… og her stopper enigheden. Hvis ikke manden ved sin opførsel / sprogbrug eller andet har gjort noget der berettiger til en bortvisning så er det her helt ude i hampen og jeg håber inderligt at manden via sin advokat får en KÆMPE erstatning.

      Efter hvad jeg forstår så var det 4 passagerer der skulle forlade flyet da United skulle have 4 af deres egne ansatte med, hva f….. er det for noget !!! det kan da under ingen omstændigheder blive de 4 passagerer´s problem. Da de bestilte deres billet ville de da godt have deres penge, så kan man da ikke bare bagefter sige det må du undskylde do !!!!!!!

      Hvis man booker og betaler en billet 2 mdr før afgang, så betyder det jo at ydelsen (flyrejsen) ikke bliver leveret på betalingstidspunket. I min optik betyder det at man som leverandør (Flyselskabet) har et særligt ansvar overfor kunden der betyder, at kunden MED RETTE kan forvente at ydelsen (flyrejsen) leveres til den aftalte tid, i den aftalte kvalitet og til den aftalte pris. Hvis du og din familie f.eks lejer et sommerhus og i kommer for at hente nøglen, så kan de da ikke bare sige at de har lejet det ud til andre og i må køre hjem igen… hold nu op !!

      Hvis jeg som forbruger kom ud for det som den mand har været ude for, så ville jeg også sagsøge selskabet for at alt hvad jeg kunne i tanke om 🙂

  2. Desværre så står det klart og tydeligt når du køber din billet at det kun giver dig retten til et sæde såfremt der er plads på flyet. At United har et behov for at flytte 4 ansatte fra et sted til et andet er helt normalt og kan betyde at passagerer må lade deres pladser. Du må forstå at hvis ikke de 4 kommer med kan det forsinke et helt fly i den anden ende. Altså så har flyselskabet et behov for at pille 4 passagerer af for at undgå at skulle pille 200-300 passagerer af i den anden ende. Så når man af personalet ombord bliver bedt om at forlade flyet, så forlader man flyet uanset om mener det er uretfærdigt eller ej. Man har købt en billet fra a til B, men ikke et specifikt sæde. Man kan have reserveret et sæde, men det ejes ikke og man kan ikke forvente at det er dit sæde.

    • Kan kun give dig ret, det står i betingelserne når man bestiller…. er jeg enig, overhovedet ikke det fjerneste. Jeg FORVENTER at når jeg køber og betaler for en ydelse så bliver den leveret, hvorfor skriver de ellers “Gode Kunde” når man bestiller og ugen efter kommer den første mail med “Velkommen ombord” !!!

      Så er det godt at der findes selskaber som dette..
      CITAT: XX is the only airline in Europe that does not overbook its flights; therefore XX has eliminated the possibility of passengers being denied boarding due to overbooking.

      Endnu en grund til at jeg benytter selskabet, fortsat god påske 🙂

Comments are closed.