Norwegian tilfreds med langruterne

norwegian kabine besætning Cabin Crew 1 Long Haul

 FLYSELSKABER: Norwegian solgte sidste år i snit 9 ud af 10 sæder på dets langruter til Bangkok og USA. Men der var mange problemer med selskabets fabriksnye Boeing B787 Dreamliners, medgiver koncernchefen.

I Norwegians netop udgivne årsrapport for 2013 skriver koncernchef Bjørn Kjos bl.a., at salget af langruteflysæder har været over forventning.

”Efterspørgslen på et lavprisalternativ til Sydøstasien og Nordamerika illustreres af vores belægningsprocenter, der i snit var på 90 pct., ca. fem procentpoint højere end vi havde forudset,” lyder det fra Bjørn Kjos.

Norwegian begyndte sidste sommer at flyve langruter til Bangkok og USA. De mange problemer med selskabets nye B787ere kommer koncernchefen også ind på. Han skriver således:

“De første måneder med langruterne bød på mange forsinkelser og passagererne fløj ofte på indlejede erstatningsfly end med Dreamlinerne.”

De mange ekstraudgifter til at indleje erstatningsfly og have tusindvis af passagerer på hoteller betød, at langrute-divisionen hos Norwegian ikke bidrog positivt til det samlede regnskab. For at omgå de skandinaviske regler om primært at bruge skandinavisk arbejdskraft, er Norwegians langruteselskab baseret i Irland. Dette har vakt kritik fra bl.a. fagforeninger i Europa og USA, der beskylder Norwegian for social dumping, hvilket selskabet afviser.

Ifølge Bjørn Kjos flyver selskabets Dreamliners nu perfekt, Norwegian har bestilt i alt 14 eksemplarer af typen.