Norwegian søger britisk licens

Bjørn Kjos.

Bjørn Kjos.

LUFTFART: Lavprisselskabet vil etablere et britisk datterselskab for at styrke langrute-forretningerne. Topchef Bjørn Kjos siger til Financial Times, at man søger en britisk driftslicens, som kan åbne nye muligheder på Afrika, Indien og Sydamerika.

En britisk licens vil formentlig også hjælpe lavprisselskabet i kampen for adgang til det amerikanske marked med selskabets irsk registrerede fly.

Ifølge analytikere, der er interviewede af Financial Times, vil en britisk licens kunne lette spændingerne omkring omkring forhandlingerne med myndighederne i USA, hvor både fagforeninger og flyselskaber stritter imod en formel godkendelse af Norwegians adkomst til amerikanske lufthavne. Samtidig vil en britisk licens give Norwegian adgang til Storbritanniens bilaterale aftaler med Indien og flere lande i Afrika og Sydamerika.

Norwegian har baseret ni fly i London Gatwick, heraf to Dreamliners.

Norwegian søger britisk licens

norwegianLavprisselskabet søger nu Storbritannien om et Air Operator’s Certificate (AOC), da selskabet fortsat udvider sit rutenet.

Med et britisk AOC får Norwegian adgang til at flyve til lande, som har bilaterale aftaler med Storbritannien, og som selskabet ikke i dag har adgang til.

“UK er et stort marked for os”, siger kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen. “Vi er nu det tredjestørste selskab i London Gatwick”.

Hvis Civil Aviation Authority giver Norwegian et AOC, vil selskabet få adgang til lande som Indien, som ikke kan beflyves med et norsk AOC.

Norwegians CEO Bjørn Kjos blev citeret i The Wall Street Journal sidste uge for at sige, at flyselskabet også søger om AOC i Spanien, men ifølge Sandaker-Nielsen er det noget man vil se nærmere på i fremtiden.