Norwegian presses til kompensation

Norwegian DreamlinerEfter fiaskoen med Dreamliner opfordres flyselskabet nu til at refundere 10% af billetprisen til de passagerer, som måtte tage til takke med erstatningsflyene.

Den jurastuderende Jonas Ali Ghanizadeh nåede til New York til aftalt tid, men kom ikke til at flyve med den nye flytype, Dreamliner, som Norwegian havde reklameret med. Da den lovede komfort udeblev, klagede han til det norske flyveklagenævn, fortæller Dagens Næringsliv ifølge travelreport.se.

Nævnet fastslår, at selve transporten mellem A og B normalt er det centrale ved en flyvning, men at det forholder sig anderledes i dette tilfælde, fordi Norwegian i sin lancering af de nye ruter til New York og Bangkok vidt og bredt markedsførte, at flyvningerne skulle ske med en ny model og ’en helt ny flyveoplevelse’.

Flyvningen afveg i dette tilfælde så meget fra det aftalte, at det giver grund til et prisafslag på 10%, fastslår nævnet.

Flyselskabet kan vælge enten at rette sig efter nævnets beslutning, eller se bort fra den. Men hvis selskabet ignorerer beslutningen havner det på nævnets ’sorte liste’, skriver Dagens Næringsliv.

Norwegian har endnu ikke besluttet, hvordan man vil behandle sagen, siger informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson til di.se.

Problemer med Dreamliner har allerede medført store omkostninger for Norwegian. Omkostningerne for at leje erstatningsfly nåede op på 101 millioner norske kroner i tredje kvartal.