Norwegian med solid trafikvækst

norwegianNorwegian havde en kapacitetsvækst på 36% og en belægning på 85% i tredje kvartal. Resultat før skat (EBT) blev 505 millioner norske kroner mod 604 millioner i samme kvartal sidste år. Ekstra omkostninger til at indleje fly samt en svag norsk krone påvirker i høj grad resultatet.

Flyene fyldes bedre end i samme periode sidste år. Belægningen i tredje kvartal var 85% en vækst på tre procentpoint. 7,1 millioner passagerer fløj med selskabet i tredje kvartal. Den stærkeste passagervækst havde Norwegian i London Gatwick.

Kombinationen af en svag norsk krone, manglende godkendelse fra det amerikanske transportministerium og omkostninger knyttet til forsinkede fly gav store ekstraomkostninger. Indlejeomkostninger og omkostninger til ekstra brændstof samt hotel, mad og drikke til forsinkede passagerer udgjorde også et betydeligt beløb. Det samme gjorde ekstraomkostningerne som følge af, at det amerikanske transportministerium endnu ikke har givet Norwegians europæiske datterselskab Norwegian Air International den nødvendige flyvetilladelse til USA – som selskabet har krav på i henhold til Open Skies-aftalen.

”På den positive side har vi fået mange nye kunder i hele rutenettet, og belægningen er solid. Samtidig har vi haft flere ekstra udfordringer, blandt andet som følge af, at vores datterselskab i Dublin endnu ikke har fået tilladelse til at flyve til USA, hvilket har medført, at flyflåden ikke kan udnyttes optimalt. Tekniske udfordringer med langdistanceflyene har også medført ekstra omkostninger. Vi har nu en langt mere stabil langdistanceoperation med flere fly i flåden end tidligere. Ser vi længere frem, vil 2015 blive et konsolideringsår, hvor væksten ikke vil være lige så høj som nu. Endvidere vil vores kortdistanceflåde næste år udelukkende bestå af Boeing 737-800, idet de ældre Boeing 737-300 udfases,” siger adm. direktør Bjørn Kjos.