Home Nyheder Mini-O’Leary: SAS går nok konkurs

Mini-O’Leary: SAS går nok konkurs

25
SHARE

Således udtaler den nytiltrådte Erik Elmsäter, ifølge nyhedsbureauet Direkt, at ”SAS kommer aldrig til at vokse i sin nuværende form”, og han vurderer at SAS enten vil gå konkurs eller blive solgt. Og i sidstnævnte tilfælde er Ryanair-chefens opfattelse, at Lufthansa først vil slå til og købe SAS, når aktiens værdi matcher værdien af et stykke Hubba Bubba tyggegummi.

 

Ifølge den nye Ryanair-chef i Norden skal SAS reducere billetpriserne med mindst 70 %, og så tilpasse sig denne, nye virkelighed. ”Det går ikke at tage sig tre gange så meget betalt for en flybillet, smide 20 gange så meget bagage væk og sætte dobbelt så mange fly ind som Ryanair” forklarer han.

 

Det synes næsten overflødigt at nævne, at den nye Ryanair-chef for Norden har store forventninger til egen vækst. Senest har Elmsäter således i en pressemeddelelse ladet forstå, at Ryanair tilbyder en mio. flybilletter for 29 kr. stykket – for at fejre en ny rute med to ugentlige afgange mellem Århus og Alicante. Elmsäter tilføjer dog, at man bør booke inden i morgen den 9. juli for at undgå skuffelser.

Skrevet af Christian Peschardt

25 COMMENTS

  1. Gaaab.. hvor trivielt. Men det er vel typisk at man sætter sit krudt ind på andre, når man ikke har noget positivt at sige om sin egen virksomhed. Her et par foreslag til hvad de kunne bruge deres krudt på: Hvad med at de tog sig af deres egen ikke eksisterende kundepleje/service, sindsygt mange gebyrer, fly uden stolerecline og windowscades og medarbejderflugt grundet dårlige vilkår?

  2. Tjaaah, nu tjener Ryan Air da indtil nu flere penge end SAS. Så gebyrer eller ej, så har de tilsyneladende et bedre forretningskoncept.

  3. But its just old news from a new mouth…
    Lets be honest, if SAS were to get real and do what other airlines do, then they would earn much better revenue. Pay per bag is something that SAS, lambasted all low cost airlines for, but in fact SAS would earn huge revenue on this, if they just had the balls to do it.
    Get some modern thinkers into SAS leadership, the chances of their survival would dramatically increase.

  4. Overdrivelse fremmer forståelsen og han har sikkert ret et langt stykke ad vejen. Alligevel bliver det en sort dag, den dag jeg selv sætter mig til rette i et Ryanair fly!

  5. At Ryanair overdriver i sine udtalelser er ikke noget nyt, men en ting er klart, SAS har ingen overlivelses chance, der er kun 2 muligheder: 1) Konkurs
    2) Opkoeb af LH

  6. Manden kan have ret et langt stykke hen ad vejen. Sandheden er jo dog, at der formodentlig ikke findes et eneste kommercielt flyselskab i verden som kører med plus for tiden. Konkurs kan være en vej for rigtigt mange aktører inkl. SAS, hvis ikke deres omkostninger passes til.
    Men med sådanne udtalelser kommer han ikke langt, hvis han skal fortsætte i rejsebranchen efter hans ansættelse hos Ryanair. Hans tid hos Ryanair kommer nemlig til at vare max 2 år, hvorefter han bliver hældt ud. Sådan er det sket for samtlige hans forgængere.
    Det er ikke sådan en mand andre aktører søger, når hans tid hos Ryanair er omme. Men man kunne mistænke, at det med al sandsynlighed står skrevet i hans kontrakt, at tilsvining af andre aktører i branchen er et ufravigeligt krav fra ledelsen. Sådan har de andre nemlig også gjort det i deres tid.

    En af rejsebranchens grundregeler:
    Alting har en ende – og vær ommærksom på at behandle andre med respekt og med en attityde som du selv ønsker at blive mødt med.

  7. Efter mange aars ansättelse i SAS, som idag er mange aar siden, fölger jeg stadig med i hvad der rör sig i dette flyselskab.
    Min mening var den gang, og er det stadig: “Gör det du kan, og gör dette godt. Det du ikke kan maa du hente andre steder.”
    SAS er god til at drive luftfart, og dersom SAS ville begränse sig til dette med en god service og en höj grad af sikkerhed, er jeg overbevist om at vi vil have gläde af flyselskabet SAS i mange aar.
    (Selvom nogle “ävler” mener noget andet)

  8. När det var Sterling, Fly-me och andra som gick dåligt så sa de flesta att väck skulle de eftersom de inte kunde stå på egna ben.
    Kan SAS det?
    Jag önskar INGET bolag i konkurs, och SAS personal måste verkligen ta sig i akt och hjälpa företaget. Personalen är ju trots allt företaget. Management är det inte.
    Större bolag än SAS har gått omkull, och man vill inte tro det, men vips så sker det, och då är det försent!
    Och jag håller med: Ryan kan man säga mycket om, men de har haft många rätt på sina uttalanden om denna marknaden! Sen kan alla snacka om Ryans sätt att bedriva luftfart på, men tydligen vill passagerarna ha det så, mer än de vill ha SAS sätt.
    Den som skriver “bla, bla bla”, är kanske SAS anställd och känner att det börjar bli kris. Dags alltså att bli självkritisk och hjälpa företaget, och alltså sig själv! SAS vet nog inte hur bra de har det, och många andra får åka utomlands för ett jobb i denna bransch.
    Lycka till alla bolag! I en perfekt värld fick alla plats.

  9. Når billetpriserne falder må omkostninger naturligvis også tilpasses. Det er på tide at personalet i SAS indser de er lønnet langt over standarden. Eks.vis. kan man sammenligne kabinepersonalet med kasse damen i netto eller en café medarbejder, eneste forskel er deres løn kun er det halve.
    Så kære personale, ta nu jeres ansvar og acceptere i er alt for højt lønnede contra jeres kvalifikationer, og det er vel en af grunden til at ingen frivilligt stopper i SAS. Hvor skulle de søge hen og få den løn og de goder? nej, vel – det findes kun i SAS!

  10. I agree with PB. SAS is obsolete and stiff in their leadership. There are so many ways to improve the revenue….
    Get rid of some ” dinosaurs” and hire new leaders with a modern view .

  11. Det er ikke lang tid siden kabine personalet i SAS mente at de skulle have samme løn som piloterne.
    Den udtalelse siger alt!

  12. Hej RT, hvor er det dog pinligt at læse din kommentar. Du sammenligner kabinepersonale med cafemedarbejdere og nettodamer. Jeg er så ufattelig træt af folks stereotypiske opfattelse af dette fag. Kabinepersonale er højt kvalificeret medarbejdere, hvis vigtigste opgave det er at redde din røv den dag lokummet brænder. Husk bare for nylig episoden på Hudson floden. Hvor mange passagerer tror du selv der var kommet ud af det fly, hvis det ikke havde været for HELE besætningens kolde og rolige overblik, for slet ikke at sige træning, træning og atter træning. Og Ja jeg flyver selv som kabinepersonale – ikke i SAS men et konkurrende selskab. Har efterhånden fløjet en del år og set lidt af hvert. Og ja vil bestemt vove at påstå at kabinepersonalet (både i SAS og andre selskaber) er alle pengene værd. Jeg gad i hvert fald godt se en nettomedarbejder håndtere de ting, jeg personligt har været udsat for på samme måde. Synes forresten også at du glemmer, at kabinepersonlae hører til blandt de mest fleksible medarbejergrupper overhovedet. Vi arbejder dag og nat, jul, påske og pinse. Er væk i måske op til 10 dage af gangen fra familie og venner, for slet ikke at tale om flyforsinkelser, omdisponeringer osv osv osv. Det synes du mao ikke skal belønnes eller? Det er meget tydeligt for mig, at du enten ikke aner, hvad du taler om, eller, at du af en eller anden mærkelig grund har set dig sur på kabinepersonale. Måske du blev snydt for is i din gin og tonic sidste gang du var ude at flyve. Tsk tsk

  13. Jeg synes det er ganske forkert og meget overlegent at påstå, at kabinepersonalet i SAS ikke kan gå andre steder hen at få et job pga manglende kvalifikationer. Der findes mange forskellige uddannelser blandt kabinepersonalet. Faktisk flere på et ret højt niveau. Jeg vil undlade at skrive mindre pænt og fordømmende om RT, idet jeg ikke kender hans baggrund såvel som han ikke kender kabinepersonalets i SAS.

  14. Hvor er det dog trættende igen og igen at læse folks misundelige og bitre kommentarer om SAS og deres personale. Hvor mange der udtaler sig om SAS-personalet ved rent faktisk hvad de konkret udtaler sig om??? Ikke ret mange – og det er så trættende. SAS er en god arbejdsplads og en anstændig arbejdsgiver, men det er mange år siden at personalet var forkælede. Idag knokler de ansatte for at give den bedste service idenfor de rammer det tillader. En stewardesse-startløn er omkring 20.000 kr. Det er for en 42 timers arbejdsuge, borteværetid, meget skiftende arbejdstider, weekender, jul, pinse og påske osv. I Danmark elsker vi jo Janteloven, og dette er ingen undtagelse. Og til Postman Per… Nu er det jo ikke alt i Ekstrabladet du skal tro på!!!

  15. Bjarne rammer noget.
    “Behandel andre som du selv önsker at blive behandlet”.
    En god leder bliver ikke bedömt efter hvordan han vokabulat kan tryne andre, men efter udvist gode resultater

  16. Forkælede piloter og kabinepersonale bliver SAS`s afgrund.
    De tjener mere end dobbelt så meget som deres konkurrenter og JA Easy Jet og RYAN AIR er også en konkurrent, men det har ledelsen ikke fundet ud af endnu for SAS ledelser er inkompetente og mellemledere er en stor gang kammerateri og nepotisme !!!
    Magen til svag ledelse må man lede længe efter… Intet har ledelsen gjort for at gøre piloter og kabinepersonale konkurrencedygtige med tilsvarende personale i andre selskaber.

  17. Jeg har reddet mange, der er kommet i nöd paa dybt vand, men ham Poul ville jeg nok lade gaa ned. Han staar ikke til at redde

  18. Hej Poul og de andre der snakker om kabinepersonalet i SAS.

    Som Christian Petersen siger, Janteloven eksisterer alle steder, og især her åbenbart.
    Kabinepersonalet er bestemt ikke forkælede mere, sidst de var det, er omkring en årti siden og bagud.. kabinepersonalets løn er blandt den bedste af de luftfartsselskaber som flyver ud af Danmark, indrømmet.. men hvad er der i vejen med det? Må man ikke få en okay løn for det man går og laver? Men som der blir skrevet ovenover er startlønnen li under de 20000.. som jeg så kan fortælle jer, ikke er det dobbelte af andre steder, men den er bedre ja. Men den kommer nu nok også til at gå nedad snart, pga sparerunderne..
    Men jeg syntes da at alle dem som har så ondt i r**** over dem i SAS burde sætte jer op i et Ryanair fly og blive betjent af en litauer som knap nok kan et ord engelsk, og så se hvor tryg du så føler dig.. Hvis SAS følger trenden som alle andre flyselskaber, ender det jo nok os sådan herhjemme, for så er arbejdspladsen så ussel at man nok ikke kan finde kvalificeret arbejdskraft inden for grænserne..

    Og til Postmand Per.. tsk tsk..

  19. I would just like to add a comment to some of the comments against SAS staff. I have always found SAS staff to be friendly, helpful and professional, this is both flying staff and ground staff. Crew in all airlines, work their butts off to try and make passengers flight a good one, but it must be remembered that the main job for crew, is to act as safety officers. As pointed out in an earlier comment about the hudson river landing, the staff were calm and professional and all survived.
    The ground staff of SAS otherwise known as SGS, also work their butts off on a daily basis, they work shifts, they work under extreme stress on most days, they continue to do their work in a professional manner. the crew and the ground staff, are not uneducated people, they are in fact very well trained, and as trained staff, they receive the appropriate salary. I believe that the leaders of SAS should take a very large pay cut, as this would then enable to keep some of the very good staff, which they are about to fire…Just for information, I do not work for SAS and never have, I do in fact work for one of their competitors,but I do understand how hard all these staff work.

  20. Poul, så 10.000 kroner MAX til de personer, som skal håndtere stressede situationer og rede din røv den dag lokummet brænder? Det er jo ikke konkurrencedygtigt, det er konkurrenceforvridende udover alle grænser!! Selv almindelige buschauffører tjener sikkert mere end Ryanair og Easy Jet piloter. Hvordan tror du de har det den dag en ulykke er ude ? ikke særlig godt!

  21. SAS er i alvorlige problemer. Det ved alle efterhånden. Men hvorfor drejer det sig hele tiden om at placere en skyld? Hvad kan man bruge det til? Ledelsens handlinger er et udtryk for desperation, det samme er de øvrige personalegruppers, som kæmper for at opretholde deres levestandard. SAS kan ikke fortsætte i sin nuværende form, dermed kan levestandarden for de højestlønnede formentlig heller ikke. Det er et håndgribeligt faktum.
    For at undgå konkurs, er betalingsstandsning en mulighed. Herefter trækker man de fly man kan bruge fra det gamle selskab over i et nyt, og lader medarbejdere søge deres job igen – på nye vilkår.De mest højtråbende er formentlig de, som ikke får ansættelse i det nye selskab. Det er et scenarie, som meget vel kan være en realitet indenfor det næste års tid.
    Den danske tendens med at pege fingre af folk er usmagelig. Jeg arbejder ikke selv i SAS, men føler for de, der stadig kæmper med at smile til deres passagerer. Det er svært, hvis man frygter for sit job. Det blir endnu sværere med hånende og direkte ondskabsfulde kommentarer fra passagerer, for ikke at glemme de, der kigger med melidenhed på personalet. Men selvsamme tendens med at pege fingre, eksisterer ironisk nok netop i SAS. Se blot kabine/piloter/interskandinavisk!!!
    Udefra set eksisterer intet sammenhold i SAS. Sammenhold er det vigtigste redskab i enhver krise. Selskabet virker gennemsyret af en intern kultur baseret på mistillid, konkurrence og arrogance, som stille og roligt har overtaget den tidligere stolthed, over at være blandt de bedste. Det er min påstand at hvilken som helst spareplan vil kikse, hvis man ikke først formår at vende denne kultur. Og uden intern empati og beundring kollegaer imellem, ingen ægte interesse og empati for passagerer. Og så er det i regelen ligegyldigt om man serverer en kop kaffe, eller slet ingenting.

  22. Jag är så förbannat trött på att mina skatte pengar ska gå till SAS överlevnad, om de inte vore för dem hade de gått under för länge sen.
    Tycker inte ens att de är existens berättigade. De kan inte matcha låg pris bolagens priser när dinosaurierna har löner på minister nivåer.
    Väck!

Comments are closed.