Mindre passagerfly med stil som ’de store’

På Passenger Experience Conference i Hamborg fortalte vicepræsident og marketingchef Patrick Baudis fra Bombardier Commercial Aircraft om detaljerne bag designet af selskabets nyeste flytyper CS100 og CS300 til markedet for 100-150 passagerer. De er allerede i drift i Europa, hvor Swiss Air flyver CS100 og airBaltic den større CS300.

Af Marisa Garcia

Nøglen til succes har været at tilbyde flyselskaberne effektiv drift på kortere ruter, som samtidig kan forbedre passagerernes oplevelser med features, som ellers blot findes i de mest moderne langrutefly.

Det gælder for eksempel større vinduer, der giver passagererne bedre udsyn og samtidig giver mere lys i kabinen. Der er rummelige bagagerum over sæderne, som lever op til moderne flyrejsendes behov for kabinebagage. Avanceret klimakontrol holder kabinen komfortabel og optimal pladsudnyttelse sikrer tilstrækkeligt med plads til både passagerer og kabinepersonale. For at leve op til disse mål er flytyperne designet indefra og ud med ny fuselage og ny kabinestruktur.

”Når man ser nærmere på begrænsningerne, befinder vi os i et mindre rør, fordi vi ønsker den bedst mulige aerodynamik, men samtidig ønsker man den højest mulige komfort for passagererne”, forklarer Patrick Baudis. ”Vi tog som udgangspunkt, hvad passagererne ønsker og hvad der er de nyeste trends i branchen. De rejsende medbringer i dag computere og rullende kabinekufferter og ønsker plads til dem”.

“Det er der taget højde for i kabinens tværsnit, som har de mest lodrette ydervægge i single aisle kategorien og giver plads til bagagen og de bredeste sæder i branchens single aisle fly”.

Producenten har også samarbejdet med de enkelte flyselskaber om deres særlige ønsker. For eksempel ønskede Swiss kølig plads i galley’et for at holde champagnen kold uden brug af tøris. Det blev indført sammen med visse andre tilpasninger til Swiss brand.

Alexa Luppi, Manager Cabin Development, Swiss International, beskriver flyet som exceptionelt komfortabelt for passagerer og kabinepersonale for et fly af denne størrelse: ”Man føler som er man i et lille langrutefly på grund af både lys og plads. Det er utroligt, hvad større vinduer kan gøre”.

AirBaltic har modtaget sin tredje af 20 bestilte CS300. Flyselskabet forventer, at moderniseringen af flåden vil resultere i mindst 13 ekstra ruter og 15% vækst i billetsalget i 2017. Selskabets CS300 er sat ind på ruter til Amsterdam, München, Frankfurt, Helsinki, Tallinn, Barcelona og Rom.

På leveringen fra Canada til Letland fløj flyet syv timer og 18 minutter non-stop på den 6.400 km lange tur.

Vi havde mulighed for at besøge et af airBaltics CS300 i Hamborg og fandt, at flere af flyets nye features er tiltalende. Ud over lys og åbenhed fra de nye vinduer, har flyet ’stemningsbelysning’, som tilføjer behagelige farvetoner.

Passagererne får et opdateret rutekort med info ved siden af ’seatbelt’ skiltene. Sæderne er 18,5 tommer brede og en komfortabelt bred gang. Midtersædet i den side med tre sæder er i øvrigt 19 tommer bredt. I øvrigt r der god plads på flyets toiletter.