Home Nyheder Milliardunderskud for DSB

Milliardunderskud for DSB

1
SHARE

Resultatet før skat i 2016 blev et minus på 2.193 millioner kroner. På grund af nedskrivningerne af IC4- og IC2-togsættene. Korrigeret for nedskrivninger og andre engangsforhold leverede DSB et overskud før skat på 381 millioner kroner.

Grundlæggende er det en sund økonomi, DSB præsenterer i sit årsregnskab og en økonomi, der skaber forudsætning for, at DSB selv kan finansiere det planlagte indkøb af 26 el-lokomotiver, som skal erstatte de aldrende diesellokomotiver og på lidt længere sigt også købet af nye elektriske tog frem mod 2024.

De 23 IC2-togsæt og fem ufærdige IC4-togsæt blev i halvårsregnskabet fuldt nedskrevet med 673 millioner kroner. DSB fremlagde i december 2016 sin analyse af IC4-togsættenes fremtid for Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg. Konklusionen var, at forbedringerne ikke har afspejlet sig i øget driftstabilitet, og at de tilbageværende 77 IC4-togsæt primært kommer til at køre som regionaltog indtil DSB begynder indfasningen af nye elektriske tog i 2024. Værdien af de 77 IC4-togsæt bliver nedskrevet med 2.058 millioner, svarende til en halvering af den bogførte værdi.

Tre ud af fire kunder i fjern- og regionaltog kom i 2016 frem inden for tre minutter i forhold til køreplanen. Det er ikke tilfredsstillende og lever ikke op til DSBs og Banedanmarks fælles mål på 81,8%.

Punktligheden har været udfordret af infrastrukturen, herunder sporarbejder og signalfejl, af indførelsen af ID-kontrol ved grænserne til Sverige og Tyskland og af et stigende omfang af tekniske fejl. Mere end halvdelen af forsinkelserne skyldes omstændigheder, som DSB ikke har direkte kontrol over.

”Vi har iværksat en række initiativer for at sikre flere tog til tiden. I december 2016 og januar 2017 har DSBs operatørpunktlighed på den baggrund ligget over kontraktmålet med staten. Selv om det er for tidligt at konkludere, peger det på, at vi er på rette kurs,” siger Flemming Jensen, adm. direktør i DSB.

De 300.000 daglige kunder i S-tog kunne igen i 2016 glæde sig over en punktlighed på den rigtige side af målet. 92,6% af kunderne kom frem til tiden. Der er dog også kunder i S-togene, der har oplevet udfordringer. Det gælder især på strækningen mellem Køge og Hillerød, hvor Banedanmark har arbejdet intensivt med fornyelse af spor og signaler.

I det kommende år skal der tages politisk stilling til et udbud af nye el-tog til både fjern- og regionaltrafikken. DSB fremlægger et beslutningsoplæg om køb af nye el-tog, som skal indsættes midt i næste årti i takt med elektrificeringen til Aarhus og Aalborg. DSB har allerede besluttet at købe 26 nye el-lokomotiver, som skal i drift fra starten af 2020 i takt med elektrificering af det sjællandske tognet.

S-togene kunne notere en passagerfremgang på 2%. I alt blev der solgt 116,3 millioner rejser på S-banen. Antallet af solgte rejser i fjern- og regionaltog faldt med 2,2 millioner rejser til 76,8 millioner.

Orange billetter uden for myldretiderne er slået godt igennem.  Der er solgt lige over en million, hvilket er dobbelt så mange som i 2015.

1 COMMENT

  1. DSB og Banedanmark. Nu må det snart være slut med skatteydernes tålmodighed.

    Underskud og skandaler på stribe, uden det får konsekvenser.
    Og så foretages der blot en ministerrokade, og dermed tror man alt er ok.
    Og dette gentager sig indtil flere gange årligt.

    Ville være dejligt hvis skatteyderne stod stillet på lige fod med aktionærer i et privat firma og kunne sige “nu er det slut med at indskyde mere kapital, firmaet må afhændes, eller meldes konkurs”.!!

    Hvor længe kan/vil vi blot stå på sidelinien og kigge til?
    Vi betaler til et togbane netværk, som ikke alle har brug for.
    Men omsorg for de ældre er der ikke penge til, noget der dog burde være hver mands ret

Comments are closed.