’Metroens kontrollører er for emsige’

Sidste år handlede 200 ud af i alt 299 sager i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro om bøder udskrevet af kontrollører i metroen, skriver metroxpress ifølge tv2.dk.

Til sammenligning handlede blot hver tredje klage om DSB, som har over tre gange så mange passagerer som metroen. Det viser Ankenævn for Bus, Tog og Metros årsberetning for 2016.

Den fremfærd får Asta Ostrowski, der er projektchef i Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk til at opfordre Metro Service til at se på deres passagerer som kunder frem for regelbrydere.

”Metro Service slår hårdt ned med høje kontrolafgifter, når kunderne kludrer i det. Mange passagerer har kørt med periodekort i årevis og burde behandles som gode, trofaste kunder. Der er rystende mange af den slags sager i ankenævnet”, siger hun til metroxpress.

Pendlertalsmand på Metroen, Tina Weber, opfordrer også Metro Service til at udvise konduite, når der ved et uheld er brudt en regel: ”Kontrollørerne på metroen er frygtelig emsige. Metro Service vinder de fleste klagesager, men de taber på imagekontoen og kundeoplevelsen”.

Hun tilføjer, at det giver turister et dårligt indtryk, når deres første møde med en dansker efter at være trådt ud af Københavns Lufthavn er en metro-kontrollør, der udskriver en bøde, fordi de har misforstået zonesystemet.

”Jeg rejser selv meget og er også kommet til at købe en forkert billet i udlandet. Jeg har aldrig fået en bøde. Jeg har fået hjælp til at købe den rigtige billet af kontrolløren. Det skulle Metro Service tage ved lære af.

Metro Service kontrollerer 3-5% af sine passagerer. Sidste år rejste 60 millioner med metroen.