Home Nyheder Metroen er proppet i myldretiden

Metroen er proppet i myldretiden

2
SHARE
(Foto: News Øresund).

Københavns Metro har nået den maksimale kapacitet på strækningen mellem Kongens Nytorv og Christianshavn i myldretiden.

Problemet spreder sig til hele strækningen mellem Nørreport og Amagerbro, hvor Metroselskabet oplever, at man må ’efterlade passagerer’ på perronen, skriver tv2.dk.

På Kongens Nytorv var der i første halvår 2017 3,6 millioner passagerer. Det svarer til 11,4% af det samlede passagertal. De Konservative i København efterlyser en langsigtet plan for udvidelse. Jakob Næsager, Gruppeformand for De konservative i København: ”København skal fungere og Metroen skal være et pålideligt transportmiddel. Når man går ned til metroen, skal man kunne forvente, at man kan komme med”. De Konservative ser gerne, at der bliver lavet endnu en metroforbindelse under havnen, men ifølge Susan Hedlund, politisk ordfører for Socialdemokratiet i København, så behøver man ikke tænke i nye metrolinjer med det samme.

Metroselskabet har fulgt udviklingen i ledig kapacitet, som er faldet i takt med, at der er kommet flere passagerer. Derfor har selskabet løbende lavet mindre justeringer. De har blandt andet fjernet sæder fra togene.

Rebekka Nymark, kundedirektør i Metroselskabet: ”Metroen er bygget så den kan udvides. Det har man tænkt ind. Vi har fulgt udviklingen tæt, med henblik på at sige, hvornår vi skal udvide kapaciteten. Vi skal til at tænke i nogle af de lidt større greb. Et af de greb er at gøre togene længere. Derudover ser de på at indføre et nyt styresystem, så togene kan køre hurtigere og tættere på hinanden, skriver TV2 Lorry.

2 COMMENTS

  1. Men kan vel heller ikke tage højde for sådan en befolkningseksplosion, som der har været siden Viktoriatiden da metoen blev bygget.
    Hov vent, det er jo ikke den metro 😉

  2. Man skulle jo sådan set tro, at den københavnske metro var fra viktoriatiden, da den ikke har aircondition, så de hårdt prøvede passagerer kan stå og svede tran som sild i en tønde… Tvivler stærkt på, at ledelsen for metroen selv benytter den!

Comments are closed.