Home Nyheder Mange flere klager over flytrafik

Mange flere klager over flytrafik

1
SHARE

stockholm-arlanda-passagerer-lufthavnI 2009 klagede 219 af forsinkede flyrejsende til Trafikstyrelsen. Det tal nåede sidste år op på 975 klager.

”De mange flere sager tyder på, at passagerne er mere bevidste om deres rettigheder ved forsinkelser og aflysninger”, siger seniorrådgiver Asta Ostrowski fra Forbrugerrådet Tænk.

”Desværre tyder de mange sager også på, at ikke alle flyselskaber giver passagerne det, de har krav på”, siger Asta Ostrowski til dr.dk.

Siden 1. januar har Trafikstyrelsen kunnet træffe bindende afgørelser, når passagerne klager over eksempelvis flyforsinkelser. Tidligere kom styrelsen udelukkende med en udtalelse, som selskaberne ikke var tvunget til at rette sig efter, men det er altså nu ændret.

”Hvis vi træffer en afgørelse til kundens fordel, og flyselskabet ikke følger afgørelsen, så melder vi selskabet til politiet”, siger kommunikationsmedarbejder i Trafikstyrelsen Mads Gundelund Gerlach.

I stedet for at klage til Trafikstyrelsen kan utilfredse flypassagerer køre en almindelig retssag eller føre en småsag, hvor de skal betale en retsafgift på 500 kroner. Til gengæld skal de ikke betale for en advokat.

Forbrugerrådet Tænk så gerne, at der blev etableret et rejseankenævn, som kunne behandle passagernes klager.

1 COMMENT

  1. Danmark havde et Rejseankenævn indtil 1. April 2008..
    Luftfartsselskaberne ville ikke deltage og nævnet blev omdannet til Pakkerejse-ankenævnet men vil ikke behandle sager om kompensation i forhold til EU flypassager rettighederne af 2004.
    EU-forordningen nr. 261/2004 er ikke luftfartslov men i aller højeste grad en forbruger lovgivning og klager burde høre under en forbrugerinstans ikke Trafikstyrelsen som udelukkende burde overvåge og håndhæve forordningen over for luftfartsselskaberne.

Comments are closed.