Home Nyheder Lavprismarkedet i forandring

Lavprismarkedet i forandring

0
SHARE

Lavprisflyselskaberne er på ’World Low Cost Airlines Congress’ i London og signalerne er tydelige: Ligesom resten af flybranchen, kan lavprissegmentet ikke klare sig uden at tilbyde merværdi og større netværk til kunderne.

Allerede på konferensens første dag blev det klart at USAs største lavprisflyselskab, Southwest Airlines overtager konkurrenten AirTran Holdings for 1,4 milliarder dollar. Denne fusion bliver ikke den sidste, mener branchen selv.

”Der er mange spekulationer, men det er vanskeligt at sige hvad der vil ske. Det handler ikke bare om hvad man kan gøre for at skære omkostninger, men også om hvordan, man kan skaffe sig øgede indtægter”, siger airBaltics topchef Bertolt Martin Flick til Dagens Næringsliv.

”Hvis vi ikke ændrer os – så dør vi. Vi må hele tiden have fokus på at holde omkostningerne nede. De traditionelle flyselskaber ændrer sig for at kunne slå lavprisselskaberne, dermed må vi ændre os endnu mere for at overleve”, siger Air Arabia topchef Adel Abdulla Ali i et indlæg på konferensen.

Bob Jordan, som er chef for strategi og planlægning hos Southwest Airlines, er enig:
”Kunderne forventer mere, og det vil blive sværere at imødekomme forventningerne. Vi må levere det, folk vil have til en pris de er villige til at betale, og så må omkostningsniveauet sænkes”, siger han.

Skrevet af Flemming Juul