Langsommere busser trods milliontilskud

110 millioner kroner har Københavns Kommune siden starten af 2015 brugt på nye trafiksignaler og intelligente trafiksystemer, som skulle gøre rejsetiden i hovedstaden kortere.

Mens investeringerne har betydet kortere rejsetid for bilister på nogle strækninger, går det knap så stærkt for cykler og busser, skriver dr.dk.

Faktisk er bussernes gennemsnitlige rejsetid steget med én procent fra 2015 til 2016. Værst ser det ud for rute 350S, hvor rejsetiden på nogle stræk er steget med over 30%.

Det fremgår af en rapport, der netop er forelagt kommunens teknik og miljøudvalg. Det er kommunens mål, at flere strækninger for busser, cykler og biler i 2018 skal leve op til nogle fastsatte servicemål. Den nye rapport viser, at fem af 18 busstrækninger lever op til målene. Det er stort set uændret i forhold til i 2015.

Derfor anbefaler udvalgsformand Morten Kabell, at hans politiske kollegaer følger teknik- og miljøforvaltningens indstilling om, at man investerer yderligere 20 millioner kroner på området.