Kvinder drømmer om rejser – mænd rejser

62% af børn i alderen fra otte til 13 år medbringer egne smartphones, iPads eller computere på ferien. Og en stor del af resten bruger de stationære computere til at dele ferieminder med familien derhjemme.

Kvinderne er familiernes ’Chief Holiday Organizer’, men det er drømmen og planlægningen, de nyder. Netop efteråret er sæson for rejsedrømme og planlægning, mens sommerens ferieminder er i frisk erindring.

En undersøgelse af danskernes rejsevaner, som Analyse Danmark har lavet for hotelportalen Secret Escapes, viser, at danske mænd oftere end kvinderne tager på spontane rejser. Men det er blot, hvad man kunne forvente, mener ekspert i forbrugeradfærd, Anna Thygesen.

”Det er jo mænd og kvinder i en nøddeskal. Danske kvinder er selvudnævnte CHO, Chief Holiday Officer, i familien. De nyder at researche, planlægge og finde steder, de kan drømme sig til. Mænd er mindre begejstrede for at planlægge og foretrækker at få hele pakken præsenteret”.

45% af de danske kvinder drømmer ifølge undersøgelsen flere gange om ugen – ja nogle endda dagligt – om at rejse væk. Det er både ønsket om nye oplevelser og behovet for at få genopladet batterierne, der driver rejselysten.

82% af kvinderne svarer, at de aldrig eller sjældent tager på spontane ture. Det, der bremser dem, er praktiske hensyn i forhold til økonomi og familie.

Hos hotelportalen Secret Escapes mener man, at det er et spørgsmål om at tilrettelægge rejseinspirationen rigtigt. På trods af, at der er overvægt af kvindelige medlemmer i Secret Escapes medlemsdatabase, booker danske mænd nemlig næsten lige så ofte en overnatning, som kvinderne gør, og det gennemsnitlige antal overnatninger pr booking ligger også meget tæt op ad hinanden.

Ifølge Analyse Danmark er solferie den ultimative rejsedrøm for 34% af danskerne, mens 29% foretrækker en storbyferie og 11% er på udkig efter en sporty oplevelse.

Undersøgelsen viser at 45% af kvinderne drømmer dagligt eller flere gange ugentligt om at rejse væk. 25% af mændene drømmer dagligt eller flere gange ugentligt om at rejse væk.

41% af kvinderne tager aldrig på spontane get-aways. Det tilsvarende tal for mænd er 29%. For 61% af kvinderne er økonomi den primære barriere for den spontane rejse. Blot 44% procent af mændene betragter økonomi som en barriere.