Kundernes penge tabt efter rejsefirmas konkurs

hansen-rejser-celle-ferieDer bliver ingen penge til overs til de danskere, som har bestilt en rejse gennem konkursramte Hansen Rejser, som ikke er medlem af Rejsegarantifonden.

Ifølge kurator, advokat Jens Pontoppidan, har omkring 700 kunder og en lang række hoteller penge til gode fra det nordjyske rejsefirma, der gik bankerot i juli: ”Der bliver ingen penge til kunderne, hverken helt eller delvis”, siger han.

Han har modtaget anmeldelser fra over 250 kunder med et samlet krav på 1,7 millioner kroner. Desuden har en af Hansen Rejsers fire medarbejdere anmeldt et lønkrav på 250.000 kroner, skriver finans.dk.

Hansen Rejser arrangerede kør-selv-ferier til europæiske lande og var ejet af direktør Carsten Johnny Hansen. Dagen inden firmaets konkurs sendte han et brev til kunderne med besked om, at selskabet var nødt til at lukke.

Hansen Rejser kæmpede med underskud og negativ egenkapital, men havde en kassekreditaftale med sit pengeinstitut. Da den skulle fornys i juli, kom Carsten Johnny Hansen imidlertid i problemer. Han skulle bruge for flere penge, end pengeinstituttet ville stille til rådighed, og dermed smuldrede grundlaget for at fortsætte driften. Carsten Johnny Hansen indgav selv en konkursbegæring den 4. juli.

Ifølge Jens Pontoppidan kunne selskabets ledelse ikke forudse, at der ikke kunne opnås en aftale om fortsat finansiering.

En foreløbig opgørelse viser, at der er aktiver for 240.000 kroner. Når kurator har fået sin betaling, er der kun penge tilbage til den medarbejder, som har anmeldt et lønkrav. Alle andre, herunder kunder og hoteller, får intet.

For at få erstatning for det beløb, man har betalt for en rejse, der aflyses ved en konkurs, skal rejsearrangøren være registreret hos Rejsegarantifonden. Det var Hansen Rejser ikke.