Klager fra Crowne Plaza bliver afvist

COPENHAGEN TOWERSHoteldirektør Allan Agerholms klage på DR2 Morgen over, at hotellets ledige stillinger ikke bliver søgt, bliver afvist, fordi stillingerne aldrig har været bredt annonceret.

Allan Agerholm nævnte i indslaget, at der var syv ledige stillinger på hotellet, men at de gennem fire måneder kun har tiltrukket 15-20 ansøgninger, skriver avisen.dk.

Nu lyder kritikken fra flere sider, at der kun tale om fire fuldtidsstillinger og tre praktikpladser, og at kun to af de syv stillinger har været annonceret offentligt.

“Jeg synes, det er lidt dobbeltmoralsk. Hvis ikke man slår stillingerne bredt op, kan man ikke tillade sig at klage,” siger Jørgen Eric Clausen, chef i Center for Afklaring og Beskæftigelse under Jobcenter København.

LO-sekretær Ejner K. Holst deltog i debatten på DR2 og angriber nu hoteldirektøren for at ’fifle med fakta’: “Det giver et forfærdeligt unuanceret billede. Det er for nemt at stille sig op og sige, at ledige ikke gider at tage arbejde, hvis arbejdet er usynligt,” siger han.

Flere virksomheder har luftet frustrationer over ikke at kunne tiltrække arbejdskraft på trods af den høje arbejdsløshed. Ifølge Ejner K. Holst viser det sig næsten hver gang, at eksemplerne ikke er ’helt rene i kanten’.

“Derfor er det afgørende at spørge, hvordan stillingerne er slået op. Er det noget, man har hvisket ned i bordpladen, har de råbt det ud i kantinen, eller er de slået dem op, så alle kan se dem?” siger han.

Samme opfattelse findes hos Jobindex, som løbende har tjekket eksemplerne. Fælles for dem er, at det sjældent er muligt at finde jobannoncer på hverken de private eller offentlige jobdatabaser.

“På samme måde som man stiller krav til jobsøgende om at sende ansøgninger, må arbejdsgivere forventes at annoncere ledige stillinger. Ellers skal de ikke stille sig op og klage over, at de ikke kan finde folk. De arbejdsløse er jo ikke tankelæsere,” siger direktør Kaare Danielsen.

Hotel Crowne Plaza har kun annonceret ét barselsvikariat på Jobnet i løbet af de seneste fire måneder, mens to stillinger er slået op på hotellets Facebook-profil.

Direktør Allan Agerholm forklarer, at hotellet har bedt Jobcenter København om at finde arbejdsløse til de ledige stillinger.

“Der skal ikke herske tvivl om, at vi har syv stillinger, for det har vi. Men de er slået op i samarbejde med jobcenteret, som vi typisk rekrutterer igennem for netop at få fat i de langtidsledige,” siger han.

Center for Afklaring og Beskæftigelse under Jobcenter København bekræfter samarbejdsaftalen med Crowne Plaza, som blandt andet ved hjælp af særlige indslusningsforløb har hjulpet 30 ledige til et fast job på hotellet.

I den periode, som hoteldirektør Allan Agerholm har forsøgt at matche syv ledige stillinger med 15-20 ansøgninger, har hotellet fået fremsendt 38 cv’er eller ansøgninger fra ledige.

Ifølge centerchef Jørgen Eric Clausen er det kun stillinger på særlige vilkår, som annonceres internt på Jobcenter København. De fire ordinære stillinger har altså aldrig været annonceret.