Kingfisher på kanten af sammenbrud

Det hårdt gældsplagede flyselskab, som er måneder bagud med lønudbetalinger, måtte mandag standse sine operationer mandag, da teknikere med ansvar for flyvesikkerhed fik andre ansatte til at blive borte fra arbejde.

 

Selv om protester fra Kingfishers ansatte og flyaflysninger ikke er noget nyt, vil den seneste episode underminere tiltroen til selskabets overlevelse på et tidspunkt, hvor det tidligere næststørste flyselskab i Indien i månedsvis uden succes har været på jagt efter ny kapital for at holde sig flyvende.

 

"Lige nu ville det bedste, ejeren kan gøre, være at lukke selskabet helt og udarbejde en rekonstruktionsplan  for at se, om det er muligt at skaffe nye investeringer for herefter at starte på en frisk”, siger Rajan Mehra, den indiske luftfartsekspert og chef for amerikanske Universal Aviation.

 

Kingfishers gæld var ved seneste opgørelse 1,4 milliarder dollar, der er brugt til udvidelse af flyflåden. Bankerne har afvist at låne selskabet flere penge, med mindre man kan yde sikkerhed gennem ny kapital fra fremmede investorer.

 

Kingfisher forhandler med flere flyselskaber om investeringer og håber forhandlingerne får positive resultater inden for de tre måneder, som luftfartsmyndighederne har sat som frist. Det er netop blevet godkendt, at udenlandske flyselskaber kan eje op til 49% af indiske flyselskaber.

Skrevet af Flemming Juul