Jyderne tjener på konkurrencen

Til gengæld har priserne på flyrejser fra Københavns Lufthavn ikke ændret sig i den samme periode, viser den seneste udgave af Dansk Flyprisindex, der udgives af rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk.

 

Da Travelmarket.dk for ét år siden etablerede Dansk Flyprisindex blev en gennemsnitspris på 873 kroner for en returbillet fra København til 10 udvalgte europæiske storbyer defineret som index 100. Nu, 12 måneder senere, er gennemsnitsprisen på præcis samme destinationer og samme bookingtidspunkt i alt 881 kroner. Der har altså været en beskeden prisstigning på 1%, hvilket er at betragte som nulvækst.

 

Det samme har ikke været tilfældet for flypriserne fra de jyske lufthavne til de samme destinationer. Lufthavnene i Aalborg og Århus kan præsentere op til 20% lavere gennemsnitspriser, mens Billund har prisfald på ca. 16%. Det er altså blevet billigere at flyve fra Jylland, end det var tidligere – men stadig dyrere end fra København. Hvor en sjællænder betaler en gennemsnitspris på 881 kroner for en europæisk flyrejse, skal en jysk rejsende fra Billund betale 1.028 kroner, men forskellen er blevet mærkbart reduceret.

 

Til gengæld er det blevet mere end 25% dyrere at flyve fra lufthavnen i Hamborg, hvorfor danske flyrejsende i mindre grad end tidligere inspireres til at ”køre over åen efter vand”.

 

Fælles for alle danskere er dog, at det er blevet dyrere at rejse langt væk. Priserne på de interkontinentale destinationer fra København eller Billund er steget med op til 10% i løbet af de seneste 12 måneder. Her er

det primært Kina og Japan, der er de store vækstmagneter, men der er prisstigninger på alle indeksets destinationer med undtagelse af de latinamerikanske byer Mexico City og Rio de Janeiro.

 

”Kina fortsætter landets enorme vækst og tiltrækker et stigende antal turist og forretningsrejsende. Prisstrukturen til Japan er påvirket af, at det nationale selskab Japan Airlines er i økonomiske vanskeligheder og har skåret voldsomt i den udbudte kapacitet mellem Japan og Europa. Det presser priserne opad,” vurderer adm. direktør Ole Stouby fra Travelmarket.dk.

Skrevet af Flemming Juul