Jellingstenene hitter på YouTube

Jellingestenene og Harald Blåtand hitter i stor stil på YouTube. Det sker, efter britiske Tom Scott, som har mere end 700.000 følgere på YouTube, har været i Jelling for at se de to runesten.

I sin video forklarer han sine følgere om stenenes baggrund, og historien om, hvordan den danske konge endte med at lægge navn til bluetooth-teknologien, som forbinder computere med telefoner, telefoner med højtalere osv.

Tom Scott fortæller, hvordan Jim Kardarch fra virksomheden Intel, som arbejdede med netop den teknologi, fik idéen. I begyndelsen var navneforslagene til den nye teknologi Low Power RF og MC-Link, men da Kardarch hørte historien om Harald Blåtand, der oversat til engelsk kaldes ‘Harald Bluetooth’, endte han med at bruge ‘bluetooth’ som kodenavn for teknologien, skriver bt.dk..

Da teknologien skulle slippes løs, brugte han navnet Bluetooth – og det velkendte bluetooth-logo er en sammensætning af runebogstaverne H og B, der er lagt ind over hinanden.

Tony Scotts video er på under et døgn set af mere end 269.000 på YouTube og den har fået flere brugere til spørge ind til både Harald Blåtand og Jelling.

På museet Kongernes Jelling er man glade for besøget og den følgende omtale, men direktør Morten Teilmann-Jørgensen erkender, at de ikke vidste, at de havde en internetsensation på besøg.

”Vi finder først ud af, hvem han er, da han er halvvejs ude af døren. Gamle folk som mig er ikke helt opdateret på, hvem der er store på Youtube. Så jeg måtte lige tjekke op på, hvem Tom Scott er. Det viste sig, at det var en mand med over 700.000 følgere”, fortæller han til DR.

Bluetooth logo.